El telèfon és un mitjà per a fomentar la comunicació i per a fondre les distàncies. També és una eina per a aïllar-nos, depèn de l'ús que se'n faci. Un telèfon pot ésser un entrebanc insalvable, quelcom semblant a la muralla xinesa. Fins i tot, aquell que pretén comunicar-se per telèfon infructuosament, pot patir un atac de telefonitis agut. Els símptomes d'aquesta malaltia solen presentar-se de sobte, sense que vénguin precedits per febre alta o dolors de qualsevol mena, i es manifesten a través d'estats creixents d'irritació o de violència. La persona afectada sent un formigueig a la sang, i a mesura que en resposta a la seva trucada escolta el característic tip-tip-tip de les línies ocupades, pot intentar mossegar l'auricular o pot llençar el telèfon contra la paret. Al llarg de dos matins vaig pretendre parlar amb una oficina pública, no gaire sol·licitada pels ciutadans. Així i tot, en veure que a primera hora el telèfon ja comunicava, em vaig posar bé amb Déu i vaig repetir la trucada, amb puntualitat alemanya, cada quinze minuts. Confiava tenir sort, però la meva planificada insistència va ésser inútil. Empès per la desesperança, el segon dia vaig demanar a informació de Telefònica si el número amb el qual jo pretenia parlar es trobava avariat; i, com és lògic, la senyora que em va atendre em va fer notar que el fet que aquella línia fos ocupada a tothora era senyal inequívoca del seu funcionament esplèndid. Efectivament, un coix no fa carreres, un cec no llegeix, i una línia telefònica rompuda no comunica sense parar. Passava que el funcionari encarregat de respondre al telèfon, l'emprava per parlar amb amics i coneguts, de coses no necessàriament relacionades amb la feina. Potser de com es prepara l'ànec amb taronja o de si per aquests temps els pescadors se'n fan un tip de treure llampugues. Així que després de dos matins de tossuda insistència, vaig començar a sentir els símptomes de la Telefonitis, i si em vaig salvar de passar un cap de setmana amb la camisa de força posada, va ésser perquè, en un rampell de lucidesa, em vaig fer la punyeta del telèfon i vaig sortir al carrer, a prendre l'aire. Un telèfon a la taula d'un funcionari que pateix incontinència verbal ens pot fer sentir, als ciutadans que necessitam comunicar amb aquell número, tota la soledat i la impotència del món. El telèfon no sols serveix per a comunicar, sinó també per a aïllar i, fins i tot, per a agredir. Depèn del canari, del mussol o de l'ase que ha de respondre la nostra trucada. Un horabaixa d'aquesta setmana passada, un amic meu marcà el número de la Fundació Pilar i Joan Miró. «Bona tarda, el senyor Aurelio Torrente?», va demanar. «No está "li va respondre una veu masculina, que arrossegava les paraules" se halla de vacaciones». Va insistir el ciutadà: «¿Qué día se incorpora?». I aleshores va produir-se un breu silenci. Finalment el funcionari va respondre: «Mire usted, es que tengo mucho trabajo y le tengo que colgar el teléfono». Quedà astorat, el meu amic. Se li va ocórrer dir: «Muchas gracias. Y muy amable, por no decir otra cosa». Però és molt possible que el funcionari ja no l'escoltàs. Al cap i a la fi, aquesta mena de gent saben que estan estalvis de l'agressivitat que provoquen. Per la línia telefònica circula la veu, no la mà. I encara que hi ha mulades que mereixen una galtada, no hi ha res a fer. És aleshores quan el ciutadà decent considera el telèfon com un còmplice de la multitud d'enemics anònims que tots tenim.
Els telèfons
Comenta
Normes d'ús
Avís legal» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat
» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers
» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.
Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).