El testimoni de les pedres
Les parets de l'Aljub del Museu Es Baluard tenen una història pròpia, això sí, realitzada per personatges anònims que no han sortit de l'oblit. De fet, la memòria d'aquests obrers que treballaren a l'indret palmesà en el segle XVII és la protagonista de l'exposició que Christian Boltanski hi inaugura avui. Sota el títol de Signatures, l'artista francès destaca que cada "pedra sembla similar, però darrere hi ha un ésser humà i precisament el marès és l'únic que queda avui d'aquest ciutadà anòmin", explica. Boltanski ha enllestit una instal·lació específica per a Es Baluard mitjançant la vintena de símbols que apareixen a les parets de l'Aljub i a la murada. Uns llums de neó hi visibilitzen aquestes marques que, en el seu moment, servien per saber qui havia col·locat cada peça al seu lloc i, d'acord amb això, cobraven el sou. Els rètols de neó van acompanyats d'una aura de fum un poc fantasmagòrica i pels batecs d'uns cors també anònims. "El record d'aquesta gent encara és difús, com dins una boira", manifesta. A continuació, hi afegeix que aquest muntatge està relacionat amb la fragilitat de les persones, que "no podem ser reemplaçades, perquè som úniques.
- Mercadona acomiada una treballadora per haver atès els clients en català
- Campanya contra empreses turístiques que col·laboren amb el genocidi del poble palestí
- La CAEB demonitza la protesta pel dret a una vida digna: «El turisme mereix el respecte i la consideració de tothom»
- Milers de persones clamen a Palma: «Davant la turistificació de les nostres vides, trobaran un poble combatiu»
- L’OCB impulsa una campanya perquè les famílies coneguin els beneficis d’escolaritzar els infants en català