algo de nubes
  • Màx: 26°
  • Mín: 18°
20°

L'art de la mentida política

L'artista Fermín Díez, finalista del Ciutat de Palma d'enguany, presenta part del projecte “Capitalism never happened” a la galeria Addaya d'Alaró. Parla de l'engany del sector polític i econòmic

Plató ja augurà que si algú era lícid per faltar a la veritat serien els governants. Segons el filòsof, ells són els aptes que "podran mentir als seus enemics o conciutadans en benefici de la comunitat". Una premissa que Fermín Díez de Ulzurrum porta ara al terreny plàstic amb la crisi econòmcia com a teló de fons. L'artista d'Iruñea presentà ahir a la galeria Addaya d'Alaró una particular instal·lació fotogràfica en la qual s'immisceix enmig de l'entorn polític i econòmic. És la manipulcaió de la imatge que s'ofereix al públic per denunciar l'engany al qual ens sotmet la classe política per tal de donar relleu artístic a aquestes 'mentides'. "Parl del tracte que els polítics donen a la ciutadania: ens menteixen o ens deixam mentir?", es qüestiona.

La democràcia 1.0, tal com defineix l'estat polític actual, es presenta aquí com una "mentida" que serveix "com a instrument per desactiviar la societat". Ho fa a través de set imatges digitals on es mostren les seves virtuals estades amb el president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, amb Gerardo Díaz Ferrán i el president Obama. "Avui en dia tenim la capacitat de conèixer molts indicadors macroeconòmics, però els polítics i agents econòmics utilitzen el temps entre que ho perceben i ens ho fan públic en benefici seu. L'exemple el tenim amb la famosa desacceleració, tots sabíem que alguna cosa passava, però ells, tal vegdada per desactivar el nerviosisme, utilitzaren una 'mentida bona'. Ho això és el que consideren", argumenta. "Jo manipul de manera conscient perquè la gent vegi el que hi ha darrere". En realitat, qüestiona si són o no mentides acceptables, perquè amb aquest frasejament "intenten desactivar els processos de reflexió o crítica social". "Fins a quin punt això és ètic?", es torna a demanar.

El projecte presentat ahir l'ha realitzat dins el mateix taller de la galeria d'Alaró durant les festes de Nadal i fa part d'un estudi artístic de més envergadura titulat "Capitalism never happened". Precisament aquest projecte ha resultat finalista del Ciutat de Palma Antoni Gelabert d'Arts plàstiques d'enguany i s'exposarà al Casal Solleric aquest mes de gener.

"Capitalism never happened" sorgeix arran de la reflexió de l'artista pamplonès després de veure l'obra del romanès Ciprian Muresan que presentà Comunism never happened. "Joves que han crescut en òrbites geopolítiques diferents qüestionen sistemes polítics", planteja. El resultat és la descomposició, per part de Fermín Díez, del major símbol del capitalisme: el dòlar.

La moneda és la matèria primera d'aquest treball plàstic que retalla i descompon a gust per després tornar-lo a vendre ara com a obra d'art. "Crei un mini sistema capitalista que funciona destruint doblers i creant-ne de nous", explica per general la paradoxa que amb "un sol bitllet n'obtinc dues peces que, en destruir-les, dupliquen el capital".

Així, amb la venda de l'obra construïda amb un dòlar financia la de dos dòlars, i així successivament fins "al bitllet de 100 dòlars, que culminarà el projecte amb un benefici net de 7.840 euros", afegeix. Una manera, doncs, de pervertir el sistema en què l'art també es veu submergit.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.