nubes dispersas
  • Màx: 18°
  • Mín: 11°
17°

La història d'un estat a través del còmic

Una exposició repassa a Sa Nostra els anys de la factoria Bruguera com a creadora d'àlbums


«Els còmics de l'editorial Bruguera han servit de forma clau per poder entendre l'evolució del que ha estat l'Estat espanyol». La frase pertany al periodista Jaume Vidal, un dels dos comissaris de l'exposició Factoria d'Humor Bruguera, que avui s'inaugura al Centre de Cultura de Sa Nostra. L'exposició arriba aquí gràcies a la coproducció del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, l'Ajuntament de Pozuelo de Alarcón i Montehermoso.

L'exposició se submergeix en la producció de còmics de l'editorial barcelonina Bruguera amb l'objectiu de destacar com aquest segell editorial va dur a terme un còmic d'humor basat en la vida quotidiana.

Les revistes de còmic Bruguera van ser, alhora, retrat i entreteniment de la societat espanyola durant la postguerra, l'autarquia i el desenvolupisme. Es tracta de la factoria d'on van sortir personatges com Carpanta, Zipi i Zape, Don Pío, Doña Urraca, les Hermanas Gilda, Carioco, la Familia Cebolleta, el doctor Cataplasma, Don Fuircio Buscabollos, el Reportero Tribulete, Anacleto, Pepe el Hincha, Rue 13 del Percebe, Pepe Gotera i Otilio, el Botones Sacarino, Súper López i Mortadelo i Filemón, creats el 1958 i que es van convertir amb els anys en el gran best-seller del còmic espanyol.

Vidal va explicar que «quan ens giram a qualsevol banda podem trobar la influència de l'editorial Bruguera en el còmic underground dels anys 70, en els personatges que sorgeixen als 80 i als 90, a l'humor que es pot veure avui en dia a moltes de les telesèries que es passen a les nostres televisions».

La mostra ha estat estructurada en quatre grans apartats. En primer lloc, el referit a la mateixa factoria d'humor, i el segon sobre la tipologia dels personatges, amb vides frustrades, herois impossibles, feliços i inconscients, la fraternitat sàdica i la incompetència laboral. En el tercer hi ha l'apartat «Sortint per cames», dedicat a les darreres vinyetes i gags finals de l'exposició, mentre que el quart i darrer ha estat dedicat a la vigència de l'humor Bruguera.

Carles Santamaria, també comissari de la mostra, va explicar que «una de les claus del gran èxit que va tenir la factoria d'humor Bruguera és que tot i que els consumidors eren infants, els protagonistes eren adults que no tenien problemes a comprar aquestes històries i llegir-les, perquè reflectien el món del dia a dia». Els comissaris explicaren així mateix que «al darrere del que es pot veure hi ha una feina ingent, que ens ha duit a revisar més de 15.000 originals que es conserven i que ens han deixat».

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.