Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) pagà 44.000 hores extra als seus empleats durant l'any passat, fet que suposà un cost de 2,4 milions d'euros. La xifra, altíssima, provocava que alguns treballadors, sobretot maquinistes, arribassin a doblar el sou. Algun, l'any passat, cobrà més que el president de l'Executiu i arribà als 90.000 euros, segons fonts de l'empresa pública. El 2011 SFM fou gestionat mig any pel Pacte de Progrés i mig any per l'actual Govern del PP. Ara, la situació s'ha començat a reconduir, a partir de la modificació del sistema de torns dels maquinistes. Durant el primer trimestre d'enguany s'han fet un terç de les hores extraordinàries que es feien en el mateix període de l'any passat. S'ha passat de 15.000 a 4.000.
"S'han de disminuir al màxim possible perquè en això ens hi va la viabilitat de l'empresa", advertí el gerent d'SFM, José Ramón Orta, qui manté que "el transport públic ha de ser deficitari, però no tant". Orta destacà que la reducció d'hores extra s'ha aconseguit millorant la gestió de personal i acabant amb una excepcionalitat que s'havia convertit en estructural. SFM reconeix, però, que té una mancança de maquinistes i, un pic desconvocades les oposicions que impulsà el Pacte, que el PP considera "inassumibles", ara iniciarà un procés de remodelació interna per formar més personal que pugui conduir els trens.
I és que el Govern ha reduït dos milions el capítol de personal d'aquesta empresa, passant dels 14,5 milions de l'any passat als 12 d'enguany. La xifra, però, és important si es té en compte que els ingressos d'SFM són només de cinc milions d'euros anuals, incloent-hi la venda de bitllets, el lloguer de fibra òptica o el lloguer d'immobles. "El que treim no ens basta ni per pagar la meitat del nostre personal", diu el gerent.
En el pressupost d'enguany, però, es preveu incrementar els ingressos de cinc a set milions. Per millorar-los, SFM planteja dues vies: la primera és treure un major rendiment als immobles i altres espais de què disposa. A banda d'intentar encabir un centre comercial dins l'estació Intermodal i d'explotar comercialment el pàrquing per obtenir ingressos a través del lloguer de les 300 places que té, l'empresa pública també pretén llogar un dels dos edificis d'oficines que té a Son Rutllan (en un té la seu i l'altre està buit) i algunes estacions (la de Consell-Alaró, per exemple).
La segona via implica un increment de tarifes, que el gerent considera ineludible, però que depèn del Consorci de Transports de les Illes Balears. El bitllet del metro de Palma, que val 95 cèntims, és dels més barats de l'Estat, i el preu del bitllet de tren entre Palma i Manacor, que costa 2,65 euros, és molt més barat que l'autobús.
No es preveu ni reduir freqüències ni serveis, però sí una reordenació per ajustar l'oferta a la demanda. Ara, SFM no pot preveure amb exactitud quina demanda té cada servei, perquè manté un contenciós amb l'empresa Telvent, que té la gestió dels torns d'accés a les estacions i de les màquines de venda de bitllets. L'increment del contingent de maquinistes, a través del procés de remodelació intern, possibilitarà que SFM pugui posar en marxa un projecte per millorar el servei: els combois exprés. Seran trens sense aturades que permetran enllaçar Inca amb Palma en 19 minuts i convertir-se en una alternativa atractiva al vehicle privat.
sepeyo,
els PESEMEROS només han eixamplat es forat de deute volent ampliar es tren fins allà on no hi plou. Per tant, ni uns ni altres han tengut dallonses de posar ordre. Un poc d'objectivitat és benvinguda