En menys de dues hores apagà el foc que s’havia encès el dia abans. El ministre de Foment, José Blanco, anuncià ahir a Palma que Balears es beneficiarà també, i en el mateix moment, de l’increment del 15% al 30% en la bonificació de les taxes aeroportuàries anunciada dimecres per a les Canàries pel president del Govern espanyol, José Luís Rodríguez Zapatero, durant el debat de política general. La mesura, que previsiblement s’hauria de notar en el preu dels bitllets, tindrà un cost per a AENA de sis milions i entrarà en vigor l’1 de juliol. No obstant això, a partir de l’any que ve es congelaran totes les tarifes aeroportuàries. Tant una actuació com l’altra es mantindran, almenys, fins que es reactivi l’economia espanyola. Així ho anuncià ahir al Consolat de la Mar el titular de Foment, que s’entrevistà primer amb el president del Govern, Francesc Antich, i després signà els convenis de carreteres amb la presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol; el de Menorca, Marc Pons; el d’Eivissa, Xico Tarrès; i el de Formentera, Jaume Ferrer.
Les promeses de Blanco amb les taxes aèries tallaren de cop les crítiques que havien sorgit a Balears contra un Govern central que just havia anunciat mesures per a les Canàries. Amb tot això, les populars Maria Salom i Mabel Cabrer, que hi acudiren de públic amb càrrecs del PSOE, UM i el Bloc, aprofitaren la seva presència per entregar-li un llistat de reivindicacions. I el ministre no es va estar de respondre al PP i a tots aquells qui han criticat al Govern central i els recordà que amb Aznar, entre l’any 2000 i 2003, les tarifes de navegació augmentaren un 60% i les aeroportuàries en conjunt un 100% i “aquells que tan exigeixen estaven en silenci. Cal tenir coherència”, sentencià.
El titular de Foment explicà que la decisió d’afavorir les Canàries es prengué dimecres a petició de Coalición Canaria, però el mateix dia, i ara per iniciativa d’Antich, s’acordà fer-la extensiva a Balears i, de retruc, també a Melilla. A part de combatre la crisi i ajudar a incrementar el nombre de passatgers, Blanco avançà que les mesures anunciades demostren la “sensibilitat” del Govern central cap als territoris amb especificitats geogràfiques. Però, segons ell, el president del Govern central anuncià dimecres una mesura de “molt més abast” que l’increment de la bonificació, “destinada a incrementar el volum de turistes de les Illes”. Es referia a la decisió de no cobrar taxes aeroportuàries a les companyies que augmentin la xifra de passatgers en la segona meitat de l’any respecte al mateix període de 2008. Una mesura que, en paraules del ministre, “ha encantat” a les companyies aèries.
El socialista explicà que ha optat per no donar un ajut directe a les aerolínies perquè no només vol ajudar-les a millorar els comptes de resultats. “Jo el que vull és que es beneficiï el sector turístic per aconseguir un major nombre de visitants”. Segons el titular de Foment, la mesura provocarà que les aèries hagin de davallar preus dels bitllets, fer ofertes per augmentar viatgers i no haver de pagar taxes. I això, per al ministre, beneficiarà comunitats com les Balears, amb més presència de turisme europeu que d’estatal.
La cogestió es decidirà al 2010
Blanco advertí que la rebaixa o congelació de tarifes no es planteja per als ports i tampoc no es preveu la cessió dels ports d’interès general a les comunitats, tal com reclama UM. Pel que fa a la cogestió dels aeroports, no es comprometé a aplicar-la a Son Sant Joan i just avançà que l’any 2010 s’haurà de debatre el nou model de gestió aeroportuària, amb participació privada i de les autonomies.
Signen a la fi els convenis viaris, que crearan 2.000 llocs de feina
Gairebé dos anys després que es firmassin per primer pic, el ministre de Foment, José Blanco, va signar ahir amb els presidents dels consells insulars els convenis de carreteres, ara modificats. Els acords, segons explicà el representant del Govern central, suposaran una inversió estatal a les Illes de 568,6 milions d’euros fins a l’any 2017 i crearan 2.000 llocs de feina fins aquell moment per fer les 46 carreteres previstes. Tant el ministre com els presidents del Govern i dels consells destacaren que la inversió estatal no només servirà per millorar la xarxa viària i el benestar dels ciutadans, sinó que també contribuiran a la reactivació econòmica i a la creació d’ocupació en temps de crisi.
Els convenis signats ahir permetran que siguin els consells qui facin les inversions viàries amb els doblers que els transferirà Madrid: 431 milions a Mallorca fins al 2017; 68,8 milions a Menorca; 55,4 milions a Eivissa; i 13,4 a Formentera. El Consell de Mallorca preveu aprovar dimecres la licitació de la primera obra, la variant de Son Servera, perquè es pugui iniciar enguany. Però el conveni també inclou el nou segon cinturó de Palma. Blanco advertí, a més, que amb els pactes s’acata la legalitat de l’Estatut, es reconeixen les especifitats insulars de Balears i es fa un esforç inversor per equiparar en qualitat les carreteres insulars a les de la resta de l’Estat. A la vegada, recordà que entre les carreteres i els 430 milions del tren, les Illes rebran 1.012 milions per a infraestructures de transport terrestre. En aquest sentit, avançà que abans d’un mes es reunirà amb el Govern balear per resoldre el finançament del tramvia. Antich li recordà que el seu Executiu continua demanant que Madrid se’n faci càrrec al cent per cent.I és que el Govern té indicis per confiar que aquesta petició s’arribarà a fer realitat a través d’un conveni específic.