Ternelles a Pollença, el camí de Planícia a Banyalbufar, el Fangar a Manacor, el camí d'Alaró a Bunyola pel Cabàs, el camí vell de Lluc a Pollença, camí del molí del Castellet a Calvià o el torrent de Coanegra a Santa Maria del Camí són alguns dels camins en litigi en l'actualitat. Per aquest motiu, diferents associacions reclamen al Govern "la promulgació d'una llei de protecció dels camins públics de Mallorca". Són sis els col·lectius -plataforma pro camins públics, GADMA, Plataforma pel camí de Planícia, Amics de la vall de Coanegra, la comissió Pro molí des Castellet de Calvià i Ateneu Gabriel Buades- que exigeixen al Govern aquesta llei, perquè "estam farts de veure que cada dia els grans propietaris s'apropien il·legalment dels camins públics i els tanquen", diuen els portaveus d'aquestes entitats.
Una més de les exigències d'aquestes associacions davant l'Executiu és sol·licitar "la recuperació immediata dels camins públics usurpats pels propietaris". Assenyalen que aquestes vies públiques que estan tancades o barrades per persones que en diuen ser els propietaris s'han convertit avui "en lacres que ens fan empegueir de ser mallorquins en veure com s'usurpen els nostres drets sobre el territori amb el silenci còmplice de les autoritats".
El tancament de camins és qualificat pels portaveus com "un robatori als mallorquins que ens priva del gaudi del que és nostre.
Cada pic que es tanca el camí es produeix una pèrdua del nostre patrimoni: tota la cultura i la saviesa popular que hem heretat dels avantpassats entorn dels camins, les llegendes i rondalles, els noms de lloc, els pous i sínies, les rotes i les eres, les sitges i casetes de carboners...", un patrimoni que viu en la memòria de les generacions i en la cultura de la societat i que ara les entitats veuen que sembla que s'hi vol posar un pany i allunyar-ho d'on sempre havia estat, al costat de la societat i dels amants de la natura que ho respecten com un tresor del llegat dels padrins.
Ajuntaments
Les exigències de les sis entitats cíviques també van dirigides als ajuntaments de Mallorca, a qui "demanen que incorporin els camins al catàleg de patrimoni i que en garanteixin l'ús públic". Segons les associacions, "les obligacions que han contret els polítics amb els ciutadans, en funció del seu càrrec i del que havien promès en els programes electorals, els obliga, legítimament i moralment a actuar obrint els camins públics perquè tothom hi pugui transitar lliurement i en pugui gaudir".
Un altre motiu que empeny les entitats a fer aquestes exigències és el fet que "la nostra situació com a ciutadans i amants de la naturalesa és avui d'indefensió davant la prepotència dels senyors i la passivitat dels poders públics. Aquesta passivitat que estan mostrant els poders públics davant l'abús dels poderosos, amagada darrere tot tipus d'excuses, ens obliga a haver d'actuar per nosaltres mateixos".
Festa al Fangar
Tanmateix, no tot són queixes. Així, per celebrar la ratificació feta per l'Ajuntament de Manacor, que determinava el traçat dels camins públics que travessen les finques del Fangar i del puig d'Alanar, hi haurà una excursió festiva que partirà, el proper 10 d'octubre, des de la plaça de Son Macià i que travessarà el Fangar.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Consell Insultant de Mallorca. Creació de la cove Conselleria de Tancadors de Camins públics. Presentarà la candidatura a la Serra de Tramuntana, candidata a patrimoni dels tancadors de camins.
A Coanegra no es conformen amb el camí i també es privatitza el torrent!
Ànims i força, quina pena aquest govern... Na francian va prometre que en quinze dies haurien fet pases per recuperar el camí vell de Lluc, d'això ara fa 18 mesos...
CAMÍ DE PLANÍCIA. La llacra del govern, que a més és propietari -els ciutadans som propietaris- de la finca. Les barreres han d'ésser llevades ja. CAMÍ DES CABÀS. Camí públic tancat pels propietaris. Com s'explica això? COANEGRA: Quan es llevarà la reixa que barra l'accés al torrent?
pel que veig depèn de qui talla els camins és bo i qui no es dolent... alucin. Absolutament amb ca.
Més de 50 tallats pel tren de llevant, el tren de la vergonya!
Vergonya l'actuació de les institucions en aquest tema. Algú pot explicar perquè el senor conseller d'economia del consell insulat, Antoni Alemany es nega a delimitar la carretera vella de pollença a Lluc? ës amic de qualque tancador de camins? o deu ser que li demane alguna regidora delPsoe de Pollença?
No afluixeu, ànims