El PSM critica el “fracàs” i el “servilisme” de Company amb Madrid

TW
8

El PSM i també el PSIB criticaren ahir amb contundència el “fracàs” i el “servilisme” del conseller d’Agricultura, Biel Company, que tornà dimarts de Madrid sense cap compromís de noves inversions en el tren de Mallorca i amb l’únic anunci de destinar els set milions per a inversions ferroviàries pressupostats pel Ministeri de Foment per a enguany a pagar les expropiacions de la línia Manacor-Artà. El PSM demanà al Govern que exigeixi el compliment del conveni ferroviari per la via judicial. I el PSIB recordà que Bauzá “renuncià” a 80 milions d’inversions de Madrid a canvi que li aprovassin el pla de sanejament l’any passat.

“El balanç és catastròfic i tristíssim”, advertí el diputat del PSM, Antoni Alorda. El nacionalista considerà “miserable” i “ridícul” que el Ministeri de Foment comprometi set milions per a Balears alhora que preveu 6.000 milions en inversions ferroviàries a tot l’Estat. I criticà que el conseller Company, en lloc de defensar els interessos de Balears i les inversions previstes en el conveni ferroviari, “enterri” el conveni i “justifiqui” Madrid.

“Company fa la feina bruta al Govern de l’Estat i ven els mallorquins”, asseverà el diputat nacionalista, qui qualificà el conseller d’“irresponsable” per donar per mort el conveni ferroviari. L’exdirector general de Mobilitat del Govern del Pacte i ara regidor de PSM-IV-E a l’Ajuntament de Palma, Antoni Verger, considerà “vergonyós” que Company “accepti de manera servil” que el Ministeri de Foment no compleixi amb les Balears.

Segons Alorda, el conveni ferroviari, que preveia inversions per 433 milions, dels quals només n’han arribat 300, no està “liquidat”. A més, exigí al Govern que no dóni els doblers per perduts i que els reivindiqui judicialment obrint un plet, tal com va fer l’anterior Govern del PPamb l’antic conveni de carreteres. En aquest sentit, recordà que tant la Llei del Règim Especial Balear com l’Estatut d’Autonomia obliguen l’Estat a invertir en el tren a les Illes.
Els nacionalistes, finalment, consideraren un “menyspreu” a milers de ciutadans, a ajuntaments i al Parlament mateix que el conseller digui ara que el tren a Artà era un “caprici” del PSM, ja que el projecte s’incloïa en el pla de transports que aprovà el PP.

Els socialistes, per part seva, consideraren que els set milions aconseguits per Company són una quantitat “irrisòria”, si es té en compte que l’Estat destinarà 25.000 milions a inversions ferroviàries i, per tant, la quantitat per a Balears suposa un 0,03%. “No arriba ni al 0,7%” i “presentar això com un triomf és una autèntica ruïna”, afirmà el socialista Toni Diéguez, qui afegí que el president del Govern José Ramón Bauzá renuncià a rebre l’any passat entre 70 i 80 milions d’euros pressupostats pel Govern central com a inversions ferroviàries per a Balears a canvi que Madrid li acceptàs el pla de sanejament.•