L'Audiència Nacional dóna la raó a l'anterior Govern del PP i manté vigents els convenis de carreteres que firmaren els executius autonòmic i central del PP l'any 1998 i l'any 2004 i que foren trencats unilateralment per la ministra de Foment, Magdalena Àlvarez, l'any 2005. Amb tot, desestima la pretensió del Gabinet de Jaume Matas de cobrar els 333 milions -més interessos- que havia d'invertir Madrid a través d'aquests acords i obliga els actuals governs a renegociar la inversió en la comissió bilateral mixta prevista.
Això és el que fixa la sentència de la sala del contenciosa administrativa de l'Audiència Nacional, en la qual estima, «en part», el recurs interposat l'any 2005 per la Comunitat Autònoma -durant el Govern de Jaume Matas- contra la decisió del Ministeri de Foment de «donar per resolts» els convenis de carreteres anteriors. Ara, el tribunal en «declara la vigència».
La sentència no entra a valorar si les raons de Foment per trencar l'acord -incompliment de terminis i de pressuposts o licitació d'obres no previstes, entre altres- eren correctes, sinó que es limita a indicar que el Ministeri no podia donar el conveni per romput perquè ambdues parts eren iguals i perquè hi havia un òrgan, la comissió bilateral mixta, previst per dirimir els coflictes.
Per això, obliga ara a negociar en aquest òrgan els 333 milions que Madrid havia d'invertir a Balears. El conseller responsable, Jaume Carbonero, avançà que el Govern acudirà a la comissió mixta amb l'objectiu d'aconseguir que «arribi fins al darrer euro». Amb tot, advertí de les dificultats per justificar la gestió del conveni que féu PP, licitant obres com l'autopista d'Eivissa a l'aeroport per 70 milions, quan es preveia fer-la en tres. «La situació no és fàcil perquè no anirem allà amb un paper en blanc, sinó ple de deficiències a l'hora de fer les carreteres», apuntà.