cielo claro
  • Màx: 26°
  • Mín: 17°
17°

Matas ha duplicat el deute públic balear, que arriba als 1.500 milions d'euros

Segons el Banc d'Espanya, les Illes són la comunitat que més s'endeuta des de 2003

88554
Les carreteres expliquen part de l'increment del deute.

El Govern de Jaume Matas gairebé ha duplicat el deute públic de la Comunitat Autònoma, que ha passat de representar un 3'5% del Producte Interior Brut (PIB) el 31 de desembre de 2002, a suposar un 6'8% del PIB el 31 de desembre de 2005, aproximadament 1.515'4 milions d'euros.

Així és desprén de les dades del Banc d'Espanya, recollides en un informe del Ministeri d'Administracions Públiques, que situa a les Illes com la comunitat autònoma que més s'ha endeutat des de l'any 2003 -inici del mandat Matas- en relació al seu PIB. El major increment del deute s'ha registrat durant l'any 2005 -es passa del 4'5% del PIB al 6'8%-, coincidint amb les principals obres de carreteres.

A finals de 2002, quan encara manava el Pacte, Balears era la onzena comunitat més endeutada, amb un deute equivalent al 3'5% del seu PIB. El 31 de desembre de 2005 es converteix en la quarta regió més endeutada, amb un deute del 6'8% del PIB, només superada pel País Valencià (11'5%), Catalunya (7'8%) i Galícia (7'4%).

Tenint en compte que el PIB de Balears és de 22.285'5 milions d'euros l'any 2005, el deute públic arriba als 1.515'4 milions, una xifra considerable si es té en compte que el pressupost de la Comunitat per enguany és de 2.713'9 milions.

L'increment del deute ja obligà al Govern a elaborar, a principis de 2005, un pla de sanejament per al període 2006-2008. En aquell moment, l'Executiu va reconèixer un deute viu de 587'7 milions d'euros a 31 de desembre de 2004 i justificà l'elaboració del pla per la «necessitat» de mantenir el seu nivell inversor, destinat bàsicament a infraestructures de transport: carreteres i metro.

El Pla preveia mesures de contenció de la despesa i de millora dels ingressos, alguna de les quals no s'ha aplicat, com l'impost de la benzina. També contemplava la reducció d'inversions en obra pública coincidint amb la finalització de les carreteres.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.