El Consell de Mallorca demanarà la inclusió en el futur conveni de carreteres proposat pel Govern central d'un total de nou actuacions viàries, com la millora de diversos accessos a Palma i la construcció del segon cinturó. Amb tot, aquest projecte podria acabar sent menys impactant del que s'havia previst en principi i, de fet, ja s'ha iniciat la negociació per revisar-lo.
El pla de segon cinturó que es podria arribar a incloure en l'acord implicaria el desdoblament del tram ara existent, des de Carrefour fins a Alcampo, però el nou traçat, entre Alcampo i la Universitat, no tindria quatre carrils, com s'havia projectat de tot d'una, sinó dos.
Aquesta proposta, que el Consell de Mallorca ja ha començat a negociar amb els socialistes, suposaria una reducció important de l'impacte -sobre Son Sardina, per exemple-, perquè es rebaixaria a la meitat l'ocupació de terrenys i es limitarien els accessos i els enllaços. A més, també davallaria el seu pressupost, passant dels 104 milions prevists en principi a devers 80.
A part del segon cinturó, la institució insular reclamarà la incorporació en el futur conveni del tercer carril de la via de cintura fins a Gènova (valorat en 19 milions) i de la variant de Son Servera (7 milions). Ja a més llarg termini, es demana el soterrament del passeig marítim -només als accessos per Portopí i des de l'autopista-, el tercer carril de l'autopista d'Inca des d'Alcampo a aquesta ciutat, i les variants del Port de Pollença, Sineu, el nord d'Inca, Sencelles i Porto Cristo.
Revisió
En total, les obres projectades pel Consell sumarien devers 400 milions d'euros. Però es preveu que el nou conveni no arribi als 569 milions oferts en un primer moment i que s'hagin de revisar a la baixa les peticions. S'ha de tenir en compte que la primera proposta presentada pel Ministeri de Foment incloïa actuacions de convenis anteriors i que ara ja s'han executat. Després de la reunió entre Matas i Rodríguez Zapatero, s'ha optat per deixar al marge d'un nou acord les obres en litigi i, per tant, tot indueix a pensar que els 241 milions del text anterior no s'inclouran en la futura proposta d'acord.
Aquesta decisió afectaria Eivissa, on el Consell demanà la inclusió en el futur conveni de dues actuacions que ja s'han començat a tramitar, com el nou accés a l'aeroport i el desdoblament de la carretera de Sant Antoni. Per acabar, Menorca reclama la ronda sud de Ciutadella i la variant de Ferreries, a banda de diverses millores en infraestructures viàries ja existents.