Dimecres l'Ajuntament aprovarà, de manera provisional, el Pla
Especial dels Horts de Tarongers (PHT). Mentrestant, el mateix
Ajuntament preveu destruir més de 11.000 m2 d'aquest conreu per
aparcar-hi cotxes. El regidor de Governació i responsable de la
circulació, Jaume Colom, assegura que habilitar aquestes zones és
l'únic sistema que hi ha per crear petits aparcaments que serveixin
per descongestionar els carrers dels cada vegada més nombrosos
vehicles de quatre rodes.
En altres casos, el que es pretén evitar és l'entrada de cotxes
de visitants al centre, creant estacionaments als voltants de
Sóller. En quasi tots els casos prevists, aquests aparcaments
impliquen la destrucció de centenars de cítrics, sobretot
tarongers, però també llimoners. En alguna ocasió, es tracta de
marjades que ja han estat abandonades prèviament pels seus titulars
pel que fa al cultiu de cítrics que tant de nom ha donat a la Vall
i que encara ara conforma el seu paisatge.
Aquests dies els veïnats del barri dels Estiradors i el Celler
han vist com començaven a desaparèixer els tarongers d'un hort de
2.000 m2 situat al Torrentó d'en Creueta "Ca Ses Ferreres", que
serà convertit en aparcament per a 54 cotxes. En aquest cas, els
mateixos veïnats havien presentat una proposta escrita de
distribució dels aparcaments, mitjançant la qual se salvaven molts
arbres sacrificant només sis places de vehicles. Amb aquesta
proposta es respectaven 63 arbres de l'hort, però sembla que la
proposta no ha estat respectada.
Els 16 aparcaments més prevists, alguns ja en funcionament,
afecten zones limítrofs amb vials i camins sembrats de tarongers.
Alguns d'aquests horts estan situats en zones que són les primeres
que troben els visitants quan arriben a Sóller, en molts casos
atrets per la fama de ser la vall dels tarongers. S'ha de dir que,
ja des de l'inici de la tramitació del Pla, es va veure que "a part
del nom" seria molt difícil aconseguir la protecció dels arbres, ja
que aquesta no és competència d'un planejament urbanístic, sinó
agrari. Allò que la gent no esperava, però, és que el mateix Pla
s'encarregàs personalment d'eliminar els arbres que li donen
nom.
Val la pena?
Es pot argumentar que la superfície d'horta destinada a aparcaments
representa només l'1% del milió de metres quadrats que cobreix el
PHT. A canvi, això permetrà retirar del carrer (?) un bon grapat de
cotxes. Però es tracta d'una qüestió de filosofia. La pregunta és
si val la pena canviar tarongers per cotxes perdent un encant
únic.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.