Més de vint-i-vuit mil vehicles travessen cada dia el centre
històric de Palma sense estacionar-hi, simplement per desplaçar-se
entre diferents indrets de la ciutat, principalment entre el
passeig marítim i les Avingudes. La dada va ser facilitada ahir per
part del Departament de Circulació de Palma, que la va qualificar
d'«insuportable». Per tal de donar solucions a aquest trànsit
intern, Cort aplicarà avui la primera de les mesures recomanades
per l'estudi de mobilitat encarregat a Oleg Thorson: la conversió
en ús exclusiu per a vianants de la vorera del passeig del Born més
propera al centre de Palma, és a dir, la voravia del bar Bosch i
del McDonalds.
El tancament al trànsit d'aquest sector es produirà avui a les
deu del matí i, mentre s'espera que surti a concurs la reforma
integral de l'espai, el tancament es farà amb mobiliari urbà. De
moment, els cotxes podran circular per l'altre carril, just davant
del Palau Solleric, que es convertirà en una via de doble direcció.
Però això serà només de moment, perquè en un futur està en estudi
que només pugui pujar pel Born el transport públic: autobusos i
taxis. Cort vol evitar així que els ciutadans que circulen pel
passeig marítim i volen dirigir-se a les Avingudes travessin tot el
Born, el carrer Unió i la Rambla per arribar-hi. «La millor opció
és que vagin per l'avinguda Argentina i pel passeig Mallorca, que a
més a més és molt més ràpid».
El regidor de Circulació, José Manuel Sierra, va explicar que el
tancament al trànsit d'aquesta via s'anirà fent de manera gradual,
però que correspon «a la voluntat municipal de crear cada vegada
més zones exclusives per a vianants» per aconseguir un correcte
equilibri de la ciutat. «En aquest sentit, s'ha de destacar la
reforma de la plaça d'Espanya, la de la plaça de Santa Eulàlia i la
de Cort, per posar-ne només tres exemples». A la llarga, el
projecte de circulació de Cort passa per tenir un centre històric
tancat al trànsit dels no residents, i fins i tot limitar la
circulació d'aquests durant determinades hores del dia. Per això
s'aniran restringint les diferents entrades a la ciutat vella.
Una altra de les apostes més fermes que ha fet el Consistori
palmesà ha estat la compra de microautobusos per poder muntar una
línia a través del centre històric. Aquests autobusos començaran a
funcionar el mes de febrer. Es tracta de vehicles elèctrics CITO de
nou metres de llargada i una gran mobilitat. Així i tot, el
Departament de Circulació haurà d'acordonar alguns dels carrers per
on passin aquests autobusos, per tal que els conductors no es
trobin vehicles que els hi impedeixin el pas. «El que tenim molt
clar és que la situació actual és insostenible. Hi ha més de 900
cotxes per cada mil habitants, en sis anys hem multiplicat per dos
el parc mòbil; hem de posar fre a aquests disbarats», assegurà
Sierra.
Doblers
Un dels principals motius que té l'Ajuntament de Palma per tancar
el centre històric de la ciutat és la gran quantitat de doblers que
s'ha invertit en la seva rehabilitació, tant per part de la
iniciativa privada com per part de programes de les institucions.
«El que no és normal és que ara que hem fet grans inversions en el
nucli històric de la ciutat deixem que els cotxes ens envaeixin i
ens les facin malbé, llavors no haurem aclarit res», explicà
Sierra, que posà com a exemple el carrer de Sant Francesc, que era
el més contaminat d'Europa.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.