L'Empresa Municipal de Transports de l'Ajuntament de Palma (EMT) serà remodelada per complet a principi d'any. El president de l'entitat, el regidor de Cort Pedro Àlvarez, explicà a Diari de Balears que «fa més d'un any que estam preparant el canvi definitiu del transport urbà de Palma, que passa per la creació de noves línies, algunes de circumval·lació, i l'augment de les freqüències i dels serveis de les que tenim actualment». Per a això, Cort tindrà un aliat fonamental: l'arribada de 40 nous autobusos que s'afegiran a la flota en el mes d'octubre. D'aquesta manera, el contingent de vehicles quedarà fixat en un total de 140 unitats, totes completament noves. També s'ha de tenir en compte que el mes d'octubre el sistema d'ajuda a l'explotació (SAE) funcionarà al 100%, amb la qual cosa s'optimitzaran tots els recursos.
Àlvarez també explicà que està disposat a crear «tot d'una que el Govern ho vulgui» un consorci, en principi per a la badia de Palma i l'àrea metropolitana, i en el futur extensible a tota l'Illa, en matèria de transports. «Hem posat a disposició del Govern balear tot el software de la targeta ciutadana, una tecnologia que ja s'està començant a implantar a Saragossa i a València i en la qual som totalment pioners i estam a la seva disposició per al que faci falta. Allò que passa és que hem d'acordar les tarifes i com es repartiran els ingressos».
La intenció d'aquest consorci seria crear un bitllet de transport únic que permetés emprar el tren o els futurs trens de Serveis Ferroviaris de Mallorca i els autobus de l'EMT de manera conjunta. «El futur passa per cercar alternatives reals a l'ús del cotxe i aquesta n'és una, però el consorci hauria de desenvolupar molts d'altres aspectes». S'ha de tenir en compte que en aquests moments l'Empresa Municipal de Transports de Palma està movent un total de 26 milions de passatgers cada any, «gairebé el 90% de tots els passatgers que empren transport públic en aquesta illa», i que la targeta ciutadana ja està en possessió de més de 150.000 usuaris, tot i que es preveu que a final d'any el nombre d'usuaris sigui de 200.000. Per això, Àlvarez considera que la peça clau del conveni ha de ser la targeta ciutadana i tot el que es mou al seu voltant. «Tenim la tecnologia punta del mercat en matèria de transports, allò lògic és aprofitar-la».
Per la seva banda, el cap del PSIB a l'Ajuntament de Palma, Antoni Roig, va explicar que «allò que s'hauria de fer és aplicar-hi una mica de sentit comú i emprar mètodes que funcionen en altres ciutats, com ara a Barcelona i a Madrid, i instaurar una tarifa plana que permetés viatjar en autobús sempre que un vulgui per un preu no superior a 3.500 pessetes mensuals. El repte que té ara l'EMT és potenciar i millorar el transport públic, això ens interessa a tots». La regidora d'Esquerra Unida-Els Verds, Margalida Thomàs, explicà que «la creació d'un bitllet únic ens sembla molt correcte, sempre que els criteris econòmics s'enfoquin a fer-lo barat i assequible als ciutadans que vulguin emprar-lo».
Aturades
Àlvarez també va explicar que totes les aturades d'autobús seran
modificades i canviades i que «s'hi trobarà informació sobre quan
ha d'arribar l'autobús següent i sobre quins són els millors
recorreguts i combinacions per desplaçar-se per la ciutat». Però
sobretot incorporarà elements vitals i imprescindibles per fer més
lleugeres les esperes a la ciutadania, com poden ser més ombra i
més espais per seure. Als ciutadans se'ls ha de donar informació,
però també se'ls ha de fer fàcil i còmoda l'espera, perquè si no no
s'acostuma la gent a guardar fidelitat al transport públic. Una
altra novetat és l'adaptació als euros del transport públic.