algo de nubes
  • Màx: 32°
  • Mín: 25°
32°

Capitalisme Volkswagen i turisme

La gran estafa de la multinacional alemanya Volkswagen, que en qüestió de dies ha finiquitat el prestigi mundial d'aquesta empresa, no ens hauria de sorprendre. Com sostenia l'altre dia el professor Andrés Piqueras a la presentació de Capitalisme mutant amb motiu de l'inici de curs de l'Ateneu Pere Mascaró, la naturalesa del capitalisme exigeix que per aconseguir cada cop majors plusvàlues, es superin amb escreix els límits físics i en aquest cas, morals, del propi marc d'actuació.

Una cosa així és el que passa també amb el turisme a les nostres illes. Per una banda es parla i es ven la moto (Volkswagen) d'un turisme de qualitat i excel·lència, però per l'altra creixen també el turisme low cost i el turisme desregulat, fins al punt que el desig presumptament compartit per tothom d'un turisme responsable i sostenible (de sentit comú) xoca amb la realitat de la saturació.

Els primers que patiran la decisió dels directius ben remunerats de Wolkswagen seran els seus treballadors, apart dels frustrats clients. En el nostre cas és ben igual: si no hi posam remei, els turistes que se'n van de les Illes amb la sensació d'haver estat a una destinació saturada potser no torni. I efectivament, els qui prenen les decisions seguiran guanyant una pasta, però la majoria, fins i tot els milers que treballen al sector turístic, perdran, com de fet ja passa, perquè només una petita part de les plusvàlues de l'especulació turístico-immobiliària es reinverteixen en una tímida aposta per corregir o canviar el model.

Per això no es pot esperar que el mercat s'«autorreguli», perquè en tot cas el que podem és empitjorar. Els poders públics han d'intervenir per corregir els desequilibris i externalitats que es generen i sobretot: la democràcia s'hauria de fer extensiva a les grans decisions econòmiques, tant a nivell micro (empreses) com macro (política econòmica), i la gent treballadora hi té molt a dir, a tot això, i no sols els alts directius sense escrúpols ni moral. Mentre això no passi la fortalesa econòmica alemanya i la potència turística balear només seran un miratge amb data de caducitat.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Joan Miró Font, fa mes de 6 anys

Això de "potència turística" em sembla més aviat un oxímoron, perquè que s'economia la tenguem fortament centrada en es turisme revela una impotència: sa d'un país prostituït, que només viu per a agradar es altres, es clients, vull dir turistes (en què estaria pensant?)

Valoració:1menosmas
Per "Castella mos roba", fa mes de 6 anys

¿Barataries un cotxo Volkwagen per un altre cotxo de gama similar però de una altra marca?

Valoració:0menosmas
Per ALM, fa mes de 6 anys

Per tenir un turisme de qualitat s'ha d'oferir qualitat, i en molts de casos l'oferta no l'assoleix, tant per part dels hotelers i serveis de restauració i altres com per part de les autoritats, que molts de pics es desentenen de l'ecologia, de l'excel·lència urbanística i dels diversos serveis públics.

Valoració:5menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente