Literatura i globalització

TW
1

Richard and Judy Book Club és un programa de la televisió anglesa (al Channel 4 i a Watch TV), i alhora club de lectura (i només comparable a l'Oprah's Book Club), que des del 2001 ha aconseguit catapultar 5 llibres per damunt del milió de vendes i que es vanta de parlar només de llibres que han superat els 70.000 exemplars venuts: la frontera, diuen, a partir de la qual es confirma que el boca orella l'ha encertat. Divendres nit en parlaren a TV3, donant veu a editors que tenen com a objectiu (i com a somni) col·locar-hi, en aquest programa, dos llibres l'any, perquè això els salva econòmicament tot l'exercici.

En un programa així, seguit des del Brasil, Mèxic, la Xina o Moscou, parlen de llibres que es puguin entendre (i vendre) a qualsevol país, amb la convicció (que repeteixen) que "les passions humanes són iguals arreu del planeta", però alhora tenen en compte el que hi deia l'editor Jonathan Coe: "Abans ens criticaven pels nostres llibres massa britànics, però ara ens demanen novel·les que siguin massa britàniques, perquè... has d'escriure d'allà on ets". Tota una lliçó: literària i empresarial, i sobre qui està guanyant aquest esport de la globalització.