Miracle a Sont Sant Joan

TW
0

Aquests dies s'ha celebrat a Mallorca el cinquantè aniversari de la inauguració de l'aeroport de Son Sant Joan. Una efemèride que hauria de servir per refrescar la memòria col·lectiva del segle XX a Europa i particularment la de Mallorca. El transport aeri potser ha estat una de les potes sobre el que s'ha fonamentat el canvi més profund de la història de Mallorca i el que s'ha produït amb major celeritat, sobretot si comparam els efectes multilaterals que ha tingut la universalització de l'aeronàutica.

La història dels mitjans de transport -vaixell de vapor, tren, automòbil i avió, sobretot-, durant la contemporaneïtat han transformat profundament la perspectiva del que havia estat Mallorca durant milers d'anys, entre d'altres coses perquè han revolucionat el temps, la distància i la percepció que els illens tenien del món i dels humans. Una anàlisi amb cura i amb profunditat d'aquests fenòmens a Mallorca segurament aportaria un punt de vista de la nostra història que té molt poc a veure amb els tòpics que es continuen difonent sobre els nostre temperament i els nostres hàbits de comportament.

Indubtablement, la història del país és molt més sorprenent, moderna i atractiva del que pensam en general, perquè en aquesta illa hi ha hagut elits, professionals i capital que han permès marcar un ritme dinàmic i han fet del país un espai ric des del punt de vista de la qualitat. Aquest 2010 commemoram el centenari de l'aviació, precisament perquè existeix una certa consciència col·lectiva del que ha significat viatjar i com ha permès que la vida s'enriquís i beneficiàs en qualitat i benestar. Allò més sorprenent, per ventura, és la constatació del pes simbòlic i pràctic que han tingut les bases militars, els aeròdroms, les companyies aèries fins arribar a consolidar l'Aeroport Internacional de Son Sant Joan en un dels més rellevants de l'Europa actual.

El segle XX a Mallorca no es pot explicar sense les imatges de les bases d'hidros de les badies de Palma i Pollença, l'Aeronàutica Mallorca fundada el 1921, la base militar de Son Sant Joan durant la Guerra Civil, Son Bonet i, finalment, la consolidació d'un aeroport modern al Pla de Sant Jordi, a tocar la base militar de Son Sant Joan. Un bon exercici de memòria i de justícia passa per redescobrir la mobilització dels dirigents de la societat mallorquina i les principals entitats empresarials al costat de les institucions públiques, amb la finalitat de bastir l'actual infraestructura aeroportuària.

L'aeroport que avui compleix cinquanta anys és fruit de la visió de futur i del compromís d'aquests dirigents que invertiren en futur. Madrid -AENA- ara gestiona i manda com a conseqüència de la dimensió aeroportuària i dels interessos que col·lecciona, mentre aquest mateix estat i els seus intruments parasiten sobre unes infraestructures creades sobre la suor i l'estalvi dels mallorquins. Algú hauria de recordar les partides inicials, el coneixement de les quals canviaria alguns dels punts de vista més closos i més servils respecte a l'imaginari centralista. El coneixement del passat serveix també per posar cadascú al seu lloc i per ratificar actituds reivindicatives que, sovint, encara queden curtes i toves en conèixer els detalls de la realitat.