Veure'ls com a delinqüents i possibles assassins
Entre els indicadors de la qualitat de vida d'un territori, comarca o estat, hi hauria de figurar la seguretat en la conducció, és a dir, la comoditat amb què una persona pot efectuar els seus desplaçaments per carretera. Una estimable quantitat de ciutadans del nostre país passen hores a les carreteres, d'altres s'hi desplacen amb regularitat, altres simplement hi surten adesiara: tots ells, és clar, estan sotmesos a uns certs riscos, que s'avaluarien a partir d'algunes variants. Sigui com sigui, traslladar-se en cotxe per les nostres carreteres és anar esquivant situacions de perill, quasi sempre arran del comportament d'alguns conductors que superen de molt la velocitat permesa i/o realitzen maniobres sense prendre les mesures adients.
Si el lector fa la prova de posar el cotxe a la màxima velocitat permesa en qualsevol carretera o autopista, comprovarà que l'avança un nombre molt considerable de vehicles. És estrany el dia en què el conductor prudent no hagi d'esmerçar en la conducció el seny per a ell mateix i per a aquell que no en té. L'atenció que ha de posar a la carretera supera de molt la que seria l'adequada si tothom se cenyís a les normes.
Circular per Mallorca és molt més perillós del que indiquen les xifres d'accidents i de morts i ferits en carretera. Cada vegada que ens avança o ens ve de front un vehicle fora de tot control, ens preguntam on han anat a parar les promeses de més vigilància. On són els radars, per on patrullen els guàrdies civils de trànsit? Rarament els veureu a les nostres carreteres, segurament perquè manquen efectius humans per establir una vigilància dissuasiva. Perquè, val a dir-ho, la secció de la Guàrdia Civil dedicada al control del trànsit sol actuar amb una eficiència elogiable.
El director general de Trànsit de la Generalitat de Catalunya es manifestava incapaç, fa un parell de dies, d'explicar l'augment alarmant d'accidents i de morts a la carretera les darreres setmanes, rompent així la tendència a la baixa que es venia registrant d'un parell d'anys ençà. Però sí que va voler dir que, en el 87% dels casos de mort en accident, hi havia una clara intervenció del factor humà, ja que es tractava de xocs frontals i de sortides de la carretera.
Les autoritats pertinents són responsables, en bona part, d'un estat de coses en procés de franca degradació. El ciutadà ha de poder tenir més drets en sortir a la carretera, i aquests drets li han de ser garantits per les autoritats. Aquestes respondran, només, sota pressió de la societat civil, que hauria de començar a veure els infractors com a delinqüents i possibles assassins. I no com a herois urbans que emulen les gestes dels corredors de cotxe.
També a Opinió
- Un vídeo del Govern sobre l'ús responsable de l'aigua rep una allau de crítiques: «S'ha de tenir un bon fetge...»
- L'Ajuntament de Palma demana la destitució immediata del regidor de Mobilitat
- El 78,5 % de les famílies de les Illes Balears varen triar el català com a llengua a l'escola
- Jaume Alzamora dimiteix de tots els seus càrrecs a Més per Mallorca
- Un grup de joves menorquins responen a les provocacions espanyolistes durant l'acte de Ses Avellanes de les festes de Sant Joan
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
-nsius
Mentre, la indústria de l'automòbil va posant al mercat vehicles que superen quant més millor les velocitats permeses; i els caps de setmana la glòria de l'accelerador és la millor Fórmula, la Primera per incentivar els desaprenssius.