Política i carn de bou

TW
0

Aquesta setmana passada, el debat sobre els bous i les corregudes ha tingut ocupat el Parlament de Catalunya. Algú podria pensar que és una pèrdua de temps, en l'actual conjuntura de crisi econòmica -a més de tibantor institucional entre Catalunya i Espanya- dedicar-se a discutir aquestes bagatel·les; és cert, debatre sobre la prohibició dels toros pot ésser molt edificant -hi ha arguments dignes a banda i banda-, però sembla millor dedicar esforços a provar de solucionar els problemes de la gent -l'atur, les infraestructures, les millores en educació i sanitat, els impostos...- en lloc de consagrar-se a polemitzar sobre el dret a la vida dels bous o de les mosques vironeres. Però bé, aquesta ha estat la realitat, el debat ha tingut lloc i els prohibicionistes han aconseguit que institucionalment s'hagin fet passos cap a l'eradicació de les corregudes de bous a Catalunya. Una cosa és curiosa: els animalistes busquen esborrar del mapa les corregudes de plaça i torero, però no els correbous, tan tradicionals, per exemple, a València; és a dir, que en el fons es tracta -suposo que per molts devots prohibicionistes- d'un debat d'identitat, amb el qual s'intenta esgrimir una idea de puresa catalanista, fent fora una tradició que es relaciona amb Espanya, el gran enemic. Això em sembla un error. Empunyar la idea d'una catalanitat pura, sense ingerències externes, sense hibridacions ni mestissatges no és avançar cap a la Catalunya lliure o independent, sinó radicalitzar el debat, treure de l'armari un espantall arnat i posar-se en situació de fer el ridícul. Els pobles i les seves tradicions -amb independència de l'opinió que aquestes ens motivin- són entitats vives, evolucionen, són fruit de contactes amb altres cultures, les quals arrelen i agafen vida pròpia. El gran historiador Eric Hobsbawn ha demostrat en una de les seves obres -La invenció de la tradició- que moltes de les festes tradicionals que a dia d'avui volem lluir com a trets identitaris no tenen més de dos-cents anys; i que fins i tot -això ho afegeixo jo-, en molts pobles hi ha inventors de tradicions, com per exemple a sa Pobla, on Alexandre Ballester ha exercit en més d'una ocasió aquest paper demiúrgic. Els prohibicionistes catalans, doncs, en el fons, no volen sinó crear una tradició -la Catalunya sense toreros-, però no per la força de l'evolució moral de la societat, sinó amb l'imperatiu de la llei. El meu parer és que cada un dels dos bàndols podria buscar millors coses en què pensar; els amics dels bous podrien dedicar-se a provar d'esborrar de la faç de la terra el sofriment humà: hi ha massa homes i dones que pateixen encara, per un o altre motiu, per haver de dedicar esforços a salvar la vida a uns bous el naixement dels quals només es permet perquè puguin morir després de mala manera. I els taurins també podrien fer el mateix, no provant de dissimular l'excitació sexual i sensorial que els provoca el sacrifici de la bèstia amb raons pretesament intel·lectuals o amb cites de Lorca. Crec que els bous fan bé d'envestir el torero: representa perfectament la nostra estupidesa.
Escriptor