Un profund orgull, aquest és el sentiment més sincer que sent després de veure a primera plana de tots els diaris la cúpula de la sala dels Drets Humans de l’ONU feta pel felanitxer, pel mallorquí Miquel Barceló.
En primer lloc per una qüestió d’identitat, després del discurs de Pau Casals de l’any 71 a la seu de les Nacions Unides, no s’havia sentit cap de discurs en català. Almanco cap que fos fet per un artista universal de la mida del violoncel·lista. En segon lloc per conveniència, la inspiració de Barceló amb les coves del Drac suposa un clar benefici, en clau de propaganda turística, per les nostres illes. Supera la que pugui fer Claudia Shiffer o el Rei; la bellesa és efímera i la història ens demostra que els règims monàrquics també; en canvi a Portocristo ja fa milers d’anys que gaudim la bellesa i majestuositat de les coves. Però, amb diferència, el que m’ha resultat més gratificant de tot ha estat l’aportació econòmica que ha fet l’Estat espanyol, 500.000 euros dels 20 milions que costa l’obra.
A la fi paguen qualque cosa a un mallorquí! I, mirau, tant m’és de quina partida econòmica surten els euros. Mentre l’Estat espanyol aporta el 0,5% del seu PIB a la solidaritat amb el tercer món, les Illes Balears aporten en concepte de solidaritat a la resta de l’Estat el 14% del seu PIB, això vol dir 3.190 milions que se’n van de les illes i no retornen en inversions. Si cal, que ens descomptin els 500.000 euros de la cúpula. Ara ens deuran doncs; 3.189,5 milions. Els diputats del PP deien que amb els doblers de la cúpula de Barceló es podien comprar 20 dispensaris mòbils per Haití. Idò amb els doblers que s’enduen de les Illes en un sol any es poden construir gairebé 50 hospitals de referència a les Balears o promocionar 6.359 cúpules d’en Barceló, pagades íntegrament ens en tocarien 3 per cada poble. Així doncs podem estar orgullosos del nostre conciutadà i sense remordiments ja que els illencs som hipersolidaris.
Si qualcú dubte amb quina potència Barceló ha reivindicat el lloc d’on és, podem tornar a l’acte inaugural. La traductora no va poder traduir les paraules en català de Barceló davant Ban Ki-moon; perquè no en sabia. Però això, el fet de parlar en Català no passa per alt a Jiménez Losantos que definí aquests dies el Felanitxer com a "caganer psicodèlic". És a dir que el tractà com un català perquè el sentí parlar català. És com quan feren Honoris Causa de la UIB a Miquel Barceló. A l’acte, es veu que fan sembrar un arbre i demanaren a l’artista que per què havia triat sembrar un garrover, ell contestà: "perquè fa garroves".
President d'Esquerra de les Illes Balears
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
no hay valor o no interesa sentenciar que "el artista mas grande con vida" se ha aprovechado de otros
Jo crec que aquest article d'en Lladó no té com a objectiu parlar d'en Barceló sinó del dèficit fiscal i de la demagògia que s'ha fet amb el fons de solidaritat i de passada defensa-lo com a català dels atacs de la brunete. Res pus, de fet no parla en cap moment d'art....
Trob que aquest article d'en Lladó és una mica massa flipat. Està bé que en Barceló hagi parlat en català, però no és el punyeter messies que salvarà el nostre poble ni de bon tros.
Poca cosa saps de jo. Et puc dir que Barceló va arribar a un acord (de paraula) amb en Murtó abans de començar a fer feina amb ell: Igual que Miró-Artigues, aquesta seria la seva forma de treballar. Barceló va engatusar en Murtó amb promeses, il.lusions.... que no va a arribar a cumplir mai. Són moltes les cartes escrites per Barceló a n'en Murtó on es poden llegir aquestes promeses de reconeixement que li faria al ceramista; i mentrestant el ceramista l'hi va anar fent les peçes (des de pastar el fang, aixecar els gerros, alfàbies, conservar-les abans de posar-les al forn per al final coure-les). Un treball d'artesà, cert, com ho va fer n'Artigues a n'en Miró. Només que en Miró va complir amb l'acord. Cosa que en Barceló no va poder fer per la seva gelosia, pel seu egoisme, i en Murtó va quedar fotut i frustrat, com n'han quedat d'altres que han fet feina per ell. Però bé. Jo no hi guany res criticant els altres, i la veritat és que reconesc que Barceló té unes magnífiques pintures. Tot i així, també valor la tasca feta pels petits artistes i artesans que no han pogut ser reconeguts però que tenen uns treballs tant dignes com els que ha fet en Barceló. D'en Murtó també et puc dir que MOLT abans que se li aparagués en Barceló al seu taller, no només treballava amb artesania, ja que són moltes les exposicions de ceràmica que ha fet, només que no té cap marxant ni cap catàleg on les puguis trobar. Per cert, el meu ordinador no es troba al passeig de Mallorca, és una mica més enfora, i m'en refot de la parella de Ramon Canet i des Baluard i de periodistes enchufats com ho poden ser Cristina Ros.
Efectivment, tothom sap que Jeroni Murtró va ser utilitzat de mala manera. Però no per Barceló, sinó per un enemic seu! Algú s'imagina que el fuster que ha fet la vasa d'un quadre reclami la coautoria? O que ho reclami qui ha fet les rajoles d'un mural? Les 20 persones que han fet les estalatites de Ginebra són coautores de la cúpula? Els pintors innominats del taller de Miquel Àngel havien de signar l'obra? Doncs si feis aquestes quatre preguntes a Cristina Ros us farà tot un dictamen favorable. La parella de Ramon Canet (el pintor que sponsoritza l'AMO DE MALLORCA) va ser digitada com a directora del Baluard, un museu que pagam tots. De tot això, no en parla Joan Serra que es dedica a clicar la valoració dels seus fantasmes des d'un ordinador no molt llunyà del passeig Mallorca!
Però qui punyetes és aquest Sagitari que encara creu amb els jutges i en la justícia? Però home, si en aquest país no hi ha res més podrit. Si els jutges llegeixen el teu comentari es pixaran de riure, Sagitari! D'on has sortit, de l'escoleta o què?
Perdó, lo de sa Dragonera fa uns 30 anys, ( no 20 com he dit abans) però encara no havia nascut. I no vaig d'amenaçes de gent enterada besaculs com en Sagitari.
Jo no era a Sa Dargonera perquè encara no havia nascut. D'això en fauna 20 anys? En Josep Piqué també era del PSUC a n'aquell temps, i ara és del PP. Cert és que la mansió és la Devesa dels reis de Mallorca, però també és ben cert que va fer un estudi nou grandiós que no era legal, però és igual!!! en Becker també es va fer un bon chalet no legal, així com també molts ports esportius com el de la Colònia de Sant Pere (tampoc no era legal), etc... Fot al rei? En disfruta de ser honorat per ell!!! Es fàcil de fer befa de les persones quan tens milions d'euros. I si, copia Miró i a Picasso, no es que jo sigui cap expert ni en vull ser, però si, els copia, tant amb els seus posats com amb la seva carrera. Ara faré ceràmica, com Picasso i Miró.Només que ell no en té ni idea de fer ceràmica, jo també ho hagués fet si en Jeroni Murtó m'hagués fet abans les peçes fetes a torn; Una sentència judicial ho diu tot!!!!! Poc saps!!!! En Jeroni Murtó va perdre temps i diners enganyat i frustrat per un fatxenda egoista que no té ni idea de ceràmica. No t'atravesquis a acusar en Murtó si no tens ni idea del que xerres, aquella sentència judicial fou una lluita de David contra Goliat i han estat els diners que han sentenciat el judici. I no estic gens amargat, tal vegada el càncer ets tu. Disgust gros? Mel donaràs tu?
Quantes afirmacions sense proves, JOAN SERRA! Ecologista? Va ser el darrer en abandonar l'ocupació de Sa Dragonera i tu... on eres? La mansió que dius tu, és ni més ni menys que la Devesa dels reis de Mallorca (i, per tant, sotmesa a un control urbanístic rigorós). Això de obres "no molt legals" és una pardalada, perquè o són legals o no ho són. No hi ha graus. En tot cas, l'acusació és greu i l'hauràs de demostrar! Si fot al rei, bé que fa! Que copia a Miró i a Picasso? Vaja quin expert! Que menysprea als demés artistes illencs? Una generalització incerta, perquè molts d'ells són amics seus! El tema de Jeroni Murtró que el va dur a la barra, subvencionat i amb peritatges a la carta de qui tots sabem, va quedar ben clar amb LES sentències judicials! Tenc dos dits de seny, no li he besat mai el cul a ningú i allò que veig del teu comentari és que escampes mentides i acusacions sense cap prova. Hauries d'anar esment no sigui cosa que te'n duguis un disguts gros. En tot cas, l'amargor fa càncer!
Miquel Barceló és un pessetero. Molt que se les dona de rebel,anti-monàrquic, anti-clercal, ecologista, etc... Però ell be té una bona mansió reformada amb obres no molt legals, be va cobrar 4 milions d'euros de l'esglèsia per una obra escardada, be es dona la mà amb el rei i se sent més superior als demés quan aquest li riu.... És un pessetero copion de Basquiat, Miró, Picassó...... i menysprea els demés artistes illencs, els tracta com una merda inferior..... Ho va demostrar amb la ceràmica que li va fer el ceramista artanenc Jeroni Murtó. Aquest ceramistali va fer més de 350 peçes fetes al torn, ja que Barceló no en sap fer, i encara està esperant el que li pertoca dels beneficis de la coautoria. Qui té dos dits de seny ho hauria de veure, només els besaculs adoren en Barceló.