En el període d'entreguerres, des del 1912 fins al 1949, res no
feia preveure que el Tibet independent seria esclafat per les
tropes comunistes de Mao Ze Dong. Certament, la nova República de
Xina mai no va renunciar a la sobirania, de manera que els delegats
xinesos varen abandonar la conferència de Simla, organitzada pels
britànics, sense arribar a cap mena d'acord. Però les guerres
civils, la inestabilitat política i la guerra contra el Japó
(1937-1945) impossibilitaren durant molt de temps les ambicions de
Nanquín, la nova seu del Govern xinès.
Lamentablement, el Tibet independent no va aprofitar aquest
període de pau per realitzar grans reformes i assolir un ple
reconeixement internacional. Inicialment, el XIII Dalai-lama va
impulsar importants canvis i, per primera vegada, va dotar el país
de bandera (la mateixa que aquestes setmanes han enarborat arreu
del món els activistes protibetans), policia i exèrcit regular.
També es va crear el primer banc i es va obrir una escola anglesa a
la ciutat de Guiantse. Fins i tot s'enviaren estudiants a l'Índia
i, si bé només quatre, a la llunyana Anglaterra. Però tot aquest
reformisme xocà amb els grans monestirs i els terratinents, que
eren els únics que disposaven de recursos econòmics. Un increment
dels impostos provocà una radical reacció conservadora contra el
Dalai-lama, que va haver d'aturar els projectes modernitzadors.
Durant la Segona Guerra Mundial, el Tibet romangué neutral i no
permeté el pas de subministraments militars dels Aliats cap a la
Xina de Chiang Kaishek. El 1942, es va crear a Lhasa una oficina
d'Afers Exteriors i es va notificar al Govern xinès que havia de
tractar amb aquesta oficina, fet que va provocar la indignació dels
xinesos i el trencament de relacions entre els dos països. A poc a
poc, la situació del Tibet fou cada vegada pitjor. A partir del
1945, es va reprendre la guerra civil a Xina, que va anar
evolucionant a favor dels comunistes de Mao Ze Dong. A Lhasa,
coneixien perfectament el que era capaç de fer un règim de caràcter
soviètic contra el budisme, ja que havien seguit amb horror
l'evolució de la República Popular de Mongòlia, el segon país
comunista del món. La salvació només podia arribar d'Occident, de
manera que, el 1947, el Tibet llençà una ofensiva diplomàtica per
aconseguir el seu ple reconeixement internacional. Tanmateix, els
Estats Units, que sempre havien donat suport a la Xina nacionalista
de Chiang Kaishek, es reafirmaren en el reconeixement d'un Tibet
autònom sota sobirania xinesa. El desastre s'aproximava. El 1949,
Mao Zedong es va imposar completament i es va proclamar la
República Popular Xina.
Ben aviat Pequín es manifestà en el sentit de «reintegrar» el
Tibet a Xina i «alliberar-lo» de la «teocràcia feudal». El 1950,
les tropes xineses atacaren el Tibet i derrotaren el petit i
endarrerit exèrcit tibetà. Abans de la desfeta final, i davant la
indiferència d'Occident, el XIV Dalai-lama acceptà negociar i una
delegació tibetana es desplaçà a la capital xinesa. Es va signar un
acord que reconeixia el domini xinès a canvi d'una àmplia autonomia
per al Tibet, on continuava l'administració del Dalai-lama.
D'aquesta autonomia, es restaren excloses les regions perifèriques
d'Amdo i Kham, que varen esser completament assimilades a Xina. La
col·lectivització de la terra i els excessos en la lluita contra
els terratinents i els sacerdots budistes provocaren una revolta
precisament a Kham, que aviat (1956) es va convertir en una guerra
de guerrilles, en part gràcies al suport, ara sí, dels Estats
Units.
L'acte final per acabar amb el Tibet lliure es va produir el
1959. Davant el temor a esser empresonat per les tropes xineses, el
Dalai-lama es va exiliar a l'Índia. Poc després, esclatà una
revolta armada a Lhasa que fou durament reprimida per les tropes
xineses. Milers de tibetans varen morir i la societat i la cultura
del Tibet foren totalment desarticulades. La majoria dels monestirs
varen esser tancats i els seus immensos tresors foren saquejats.
Només entre el 1958 i el 1960, el nombre de monjos budistes va
minvar de 141.100 (el 9'5% del total de la població) a uns 20.000
(l'1'5%). Milers de monjos i altres persones considerades
«contrarevolucionàries» foren enviats als camps de treballs
forçats, la rèplica xinesa al temible gulag soviètic. A més,
l'estatalització de l'economia i els enviaments de productes
alimentaris des del Tibet a la Xina, provocaren la fam a l'Altiplà
tibetà, un flagell fins aleshores desconegut malgrat la pobresa i
l'endarreriment del país. La persecució religiosa encara es va
endurir més amb l'inici de l'anomenada Revolució Cultural. Milers
de monestirs foren destruïts, amb pèrdues irreparables per al
patrimoni de la humanitat. També es va perseguir la llengua
tibetana i molts de textos antics patiren igualment la barbàrie
maoista, com molt bé explica Josep Lluís Alay en la seva
documentada Història dels tibetans (2000). En conjunt, en els anys
cinquanta i seixanta, directament o indirecta, la dominació de la
Xina Popular va provocar la mort d'un milió de tibetans.
A partir del 1976, Pequín moderà la seva política però,
tanmateix, les negociacions entre els tibetans de l'exili i el
Govern xinès es trencaren el 1984. A la darreria del s. XX i
principi del XXI, Xina ha impulsat una gran immigració al Tibet i
ha continuat amb les restriccions contra la religió budista i la
llengua tibetana. Encara que no sigui un exemple de separació
església estat (el Parlament tibetà a l'exili encara està en bona
part format per representants dels diferents corrents del budisme i
de l'antiga religió phön), no hi ha dubte que el XIV Dalai-lama
continua gaudint d'un enorme prestigi dins i fora del Tibet. A més,
s'ha de tenir en compte les seves paraules quan considera les
recents protestes a quasi totes les regions del Tibet «com el
resultat de l'angoixa mental i física dels tibetans, massa temps
reprimida, i del profund ressentiment provocat per la negació dels
drets del poble tibetà, la manca de llibertat religiosa i la
distorsió sistemàtica de la veritat per part de les autoritats
xineses».
Antoni Marimon Riutort, historiador
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.