París, 10/1/08 (Agència): «L'exesposa de Sarkozy intenta que es
retiri un llibre sobre la seva vida íntima». El mateix anell o
similar ha regalat el president francès a la seva nova companya que
el que va regalar a la seva ex... En confiança: a vostè li
interessa saber si la parella Bruni " Sarkozy és o no és casada?
Què haurà succeït a Can PP perquè mitja Espanya o més estigui
pendent del greuge entre Esperança Aguirre i Alberto Ruiz
Gallardón? Fins i tot en el cas que vostè sigui un seguidor culé,
digui'm: està realment preocupat per la tendinitis de Ronaldinho,
per la desmotivació de Deco, el refredat de Puyol, els partits del
Camerun o per tot el que passa dins el vestidor del Barça? Són
aquests temes importants per a la nostra vida comunitària? I si no
ho són, d'on ve tanta atenció mediàtica?
Ens mostren la vida com un espectacle, els protagonisme del qual
correspon a icones decidides. De manera cíclica, determinats
senyors decideixen treure pedaços bruts a la llum del dia perquè
nosaltres, àvids de carnassa i porqueria, ens engolim lectures,
entrevistes o minuts de pantalla sobre tot lo món i la bolla.
Mitjans de comunicació vists, escoltats o llegits per milers de
consumidors estan pendents del que alguns espavilats ens fan passar
per notícies que interessen l'opinió pública. I sí que hi ha una
massa d'individus interessats en mil i una xafarderies, disposats a
envelar-se tot el que un exèrcit de periodistes sense escrúpols,
sempre a punt per sacrificar la seva ètica professional a la
defensa dels interessos particulars dels seus caps, els serveixen
com a menjua barata. Naturalment, açò es fa passar com a «realitat
nacional». L'acidesa de les seves crítiques, que més d'una vegada
arriben a l'insult, és corrosiva com el salfumant. No fan cas als
qui preguen a Déu perquè callin d'una vegada, perquè són
insuportables.
Ara bé, aquests depredadors et poden fer la vida impossible, com
van fer al candidat republicà Mc Cain en els caucus anteriors, quan
George Bush jr. va aconseguir la nominació que el duria a la Casa
Blanca. No importa que les imputacions que li van fer, furgant en
nivells familiars, fossin finalment mentides. El cas és que Mc Cain
fou llavors «neutralitzat». Ara "qui se'n recorda, d'aquell
calvari?" torna a presentar-se i sembla que té possibilitats dins
les files dels republicans.
Alguns diran: sí, aquest és el nostre periodisme. Línies
editorials interessades, periodistes servils, manca de temes
rellevants, etc. No conec el qui va escriure que en un diari es
condensen l'àgora d'Atenes i el fòrum de Roma, l'arena d'un torneig
i el camp d'una batalla, l'ambient d'un jardí i les bafarades
mefítiques d'un bassal empantanegat, la llum d'una apoteosi i el
bisturí d'una vivisecció. No sé qui és, però qui ho va escriure
sabia que la vida inclou de forma bigarrada béns i mals, justícies
i injustícies, tragèdies i sainets. I volia que el periodisme fos
vist per la ciutadania com una força superior als governs, als
parlaments, a les magistratures i a la mateixa nació. Segurament,
idealitzava la força de l'anomenat Quart Poder. Seria fabulós, no?,
si fos així... Però no.
Tot parlant del Perú, Manuel González Prada (és aquest qui no
conec) ha escrit: «Los males causados por la falta de sinceridad y
honradez resaltan en los diarios de Lima, casi todos sin opiniones
fijas ni claras, defensores sucesivos del pro y del contra,
apañadores de los más odiosos negociados fiscales, voceros de
bancos, empresas de ferrocarriles, compañías de vapores y
sociedades en que imperan el agio y el monopolio». Bé, bé. Però açò
no només passa a un país tercermundista, eh?
El mes passat vaig ensaborir una novel·la que es pot llegir
d'una tirada. Jo ho vaig fer: perquè no és gaire extensa i perquè
em va enganxar des del primer moment. La novel·la es diu Trapos
sucios (no em consta que hi hagi traducció catalana), de David
Lodge (Londres, 1935) i es basa en una obra de teatre homònima
escrita pel mateix autor. Això es nota: els diàlegs són molt vius,
l'acció que interessa es crea en tot moment per mor d'aquests
diàlegs...
Adrian Ludlow és un novel·lista conegut "un dels seus libres és
lectura canònica a l'ensenyança secundària anglesa" que s'ha
retirat de l'ofici d'escriure ficcions (talment com acaba
d'anunciar que farà l'austríac Peter Hanke) i es dedica només a la
preparació d'antologies de literatura anglesa. Viu quasi aïllat amb
la seva dona a una casa dels afores (però propera a l'aeroport de
Gatwick), perquè a la seva edat la intimitat és un tresor massa
valuós.
Fins a ca seva arriba un diumenge matí Sam Sharp, un amic seu de
la Universitat que ha esdevingut un autor d'èxit; ve a dir-los que
està indignat per una entrevista que li ha fet Fanny Tarrant, una
periodista famosa per la seva agressivitat professional, ja que el
retrata com un tipus carregat de defectes i manies.
Sam proposa a Adrian de venjar-se de la periodista i aquest,
malgrat la reticència inicial i l'oposició de la seva dona, acaba
acceptant-ne la idea. Com ho faran? Aprofitant que Fanny també vol
entrevistar Adrian, aquest, el dia que ella vagi a ca seva, maldarà
de fer-la parlar i treure-li tota la «informació secreta» que pugui
i amb aquest material redactarà una contraentrevista, la qual es
publicarà a un altre diari londinenc. Tot i que el pla sembla
difícil, prest veurem que Adrian sap ser tan agressiu, si més no,
com Fanny i aconsegueix treure-li detalls sucosos que donaran de
menjar els lectors de la competència. Però llavors és quan comencen
a succeir els esdeveniments que capgiren contínuament la història,
de tal manera que res no va bé per a cap dels personatges perquè es
destapen les moltes mentides sobre les quals es fonamenten les
seves vides.
Lodge examina implacablement el món de la fama en contraposició
amb la figura de l'escriptor i la seva activitat solitària. Ambdues
situacions, aparentment tan distanciades, conviuen i són font de
conflictes.
David Lodge aconsegueix amb aquesta novel·la presentar-nos una
mostra del panorama actual dels mitjans de comunicació com a ens
controladors o manipuladors de la veritat, en un món dominat pel
circ mediàtic on la notícia sempre és allò més important, encara
que les persones o les circumstàncies de les persones no ho siguin
gaire.
El final no deixa de tenir gràcia. Quan s'espera amb nervis
l'aparició de l'entrevista i Fanny és a punt de sortir de Gatwick,
amb el seu «company sentimental» en un vol cap a unes vacances a
Turquia, salta la notícia de l'accident a París que acaba amb la
vida de la princesa Diana de Gal·les i el seu acompanyant. L'esclat
d'aquesta super nova «informativa» eclipsarà totes les
preocupacions dels quatre personatges. Fanny s'estima més trencar
amb el seu amant per acabar asseguda al costat dels escriptors
davant la pantalla del televisor. El pare de Dody Al Fayed crec que
encara cerca la veritat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.