Devots d'en Damià. "Endamianats". M'agrada aquest títol, és d'un
epígraf del llibre que comentam. Amics seus, endamianats, hi diuen
cosa. Bernat Nadal, la notícia de l'escenificació d'Esquena de
Ganivet de M.A. Raió i Pep Tosar o la peça d'en Joan Perelló («no
hi ha fites, ni horitzó», li diu l'amic). Servidor també era un
devot d'en Damià Huguet. A aquesta terra nostra, que fa brostar
poetes xerecs en excés i poetes excessius, també n'hi ha que tenen
el do de la poesia. És un do, no cal cercar-hi més raons. I es veu
que a aquest Migjorn de Mallorca hi ha bona llacor, de Blai Bonet a
Santanyí, a Miquel Bauçà a Felanitx . Devots d'en Damià, tocat pel
do de la poesia.
Huguet rima amb Internet. Els externs, i jo ho som, fora poble
solen fer qualque gràcia per caure be. Vaig pensar, ara fa onze
anys que en Damià no hi és i durant aquest lapse de temps ha
esclatat això d'Internet, idò: «Huguet i Internet». Però ja hi
havia qui ho havia pensat "no això de la rima grollera i
carrinclona" sinó quin hagués estat el paper del nostre Damià en un
món amb Internet. N'Andreu Manresa s'ho demana: «És viu en D@mià
Huguet?» Diu que l'ha vist fa poc: «prim, alt, dret com un espàrrec
a l'ombra, connectat a Internet, baixant pel·lícules i cançons».
Certament som fills del nostre temps, i en Damià l'hagués fet retre
a Internet, i molt, com ho féu amb les eines que manejà. Davant
l'ordinador però, googlejant, «adesiara entotsolat, espigolaria qui
era, per on parava el seu món i la seva gent». La lliçó d'en Damià:
l'ús de les eines i dels llenguatges dels temps que ens toca viure,
servant, sempre, fidelitat a la seva terra. Huguet, ben cert,
rimaria amb Internet.
Quatre traus per sargir un discurs de geografies perifèriques.
Faig de geògraf ocasionalment i la feina m'ha deixat un ròssec: el
meditar sobre espais i territoris. Ni que siguin els petits o els
interiors. M'agrada canar l'ànima de la gent. I un territori el
delimiten les fites. No totes elles netes, algunes brutes, altres
amagades, perdudes davall els batzers del temps i els desenganys.
Pàtries, regions i galàxies, la geografia universal, el món i la
bolla d'en Damià. Quin era el seu lloc? Per a uns: «Huguet
pertanyia a la pàtria sentimental de la gran pantalla», una pàtria,
com se sap, habitada per nòmades i malfactors (Malle, Vigo,
Antonioni, Truffaut, Visconti....). Per a altres: «Campaner de
catalana casta, mallorquí de nació, patriota universalista...» Ell,
però era caparrut, se sabia pertanyent a una terra concreta, la
«Terra d'aquí». «Campos, sempre groc aspriu, verds d'home encara,
lloc meu». Voleu una brúixola més clara? Ara hauríem de dir: «voleu
un GPS més precís?» El sedàs dels sentiments. Però és del temps que
hauria volgut parlar. Malgrat en Damià proclami: «haurem de calar
foc al temps». M'és ben igual. No m'interessen tant els onze anys
que fa que no hi és, sinó el viure per sempre. L'escriptura entesa
com un acte de supervivència, també en el cas d'en Damià. L'art com
una perdurança de la vida i les persones. Per això, me desagrada
que es parli reiteradament de la humilitat d'en Damià, com si
aquesta paraula disminuís el cabal de la seva obra, com si el
reduïssin a un fraret de Jesús. Ell potser que ho fos "humil i bona
persona" la seva obra no. Humilitat i creació, un oximoron, una
espècie de contradicció. Adesiara, passejava per les esquenes dels
ganivets on s'hi troben els equilibris perillosos de
l'autenticitat. Malgrat manisfestàs que «un dia té massa hores per
dir la veritat», la perdurabilitat del temps és una de les
obsessions de tots els creadors.
La paradoxa huguetiana. I és d'aquí d'on sorgeix la lectura i la
paràbola del meu Huguet: la paradoxa on es va veure immersa l'obra
huguetiana. La tibantor entre el que era Campos i la modernor o la
postmodernor d'en Damià. El veig, braços estesos, en un, la
potència del lèxic popular i, a l'altre, la naixent cultura de
masses, fent de contrapesos. Aquesta és la tensió bàsica d'en Damià
Huguet: la tensió de viure entre un món que s'escola pel forat del
rentador i les noves eines de la modernitat. I les dues li
agradaven, en ell eren compatibles, però no en la realitat del seu
voltant. N'hi ha que no ho poden sofrir, perquè els romp els
esquemes als quals ens volen disminuir: és el reduccionisme de 'lo
nostro', els indígenes de calçons amb bufes impermeables a la
tècnica i a la modernitat.
El dret a la nostàlgia. No vull dir que els pobles amb història
no tenguin dret a la nostàlgia, el que es perillós és la
contemplació ineficaç del passat. Damià posà molt d'esment en
evitar l'oblit d'aquell món tan estimat per ell: «es convertí en el
seu cronista», diu Sebastià Verd. I féu de tot, de pare de família
a periodista de primera mà. Un «Toter». I travessà de la regió de
la il·lusió al racó del desencant, composant aquest mapa que grava
el burill del temps. «Sabem que la pressa d'abraçar el futur amb la
mirada / Atura sempre el bategar d'aquesta poesia imaginada que ens
venç / Mentre la vida ens mena a una existència traginada.»
Un home franc. Quan Campos, i tot l'interior de Mallorca, du
camí de convertir-se en un barri residencial de Palma, un poble
dormitori, pisos i més pisos, cases i més cases... Això, d'avui en
dia, ben segur, seria un altre dels maldecaps d'en Damià. Com
aquells que el feren anar al «cuartelillo», o li feien perdre
clients de la seva fàbrica. Tanmateix, com diu Damià Pons, «era
naturalment generós, no li resultava imaginable la possibilitat
d'escatimar cap esforç en benefici dels amics, de la llengua, del
país». Devia ser així. Dugué la seva malaltia amb coratge i
discreció. Però, «La poesia no ens estalvia l'angoixa, ni el
desassossec. La poesia no ens fa immunes a la vida. La poesia no
modifica el destí d'un país, ni millora les males persones...», li
escriu Lluís Maicas. Ell ho sabia. Malgrat tot, remarcaria la seva
franquesa i també el sentit de l'humor, que en tenia, i molt, ja
que pareix que únicament hi pervivia el sentit tràgic de la vida.
No.
Davant la mar a la gatzoneta. Jugava de defensa. Però pareixia
que envestia. Albert Camus sempre deia: «El que més he après de la
moral i les obligacions dels homes ho dec a haver jugat al futbol».
També pintava la mar, floculava d'un lloc a un altre, de la galàxia
a la terra d'aquí, encastats els seus mons, com un 'condonsillo'
damunt el pit d'un hippie. Amb les seves paradoxes, encobridores de
la gran literatura. M'agrada molt imaginar-me en Damià, assegut a
la gatzoneta davant la mar, és la meva imatge refugi: «La mar no
vol cavalls que trenquin el paisatge, / Amb tota la blavor que sura
damunt l'alga. / La veu que veim amb arbres, romp amb esquits de
temps / Tot els murs que ara sobren, al paradís on som.» (A reveure
Damià!).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.