Els mitjans de comunicació menorquins entrevisten el nou
director insular d'Educació del Govern de les Illes Balears, en
Joan Coll, i d'entre els objectius que destaca per a aquesta
legislatura hi ha la millora de les infraestructures i la
disminució del fracàs escolar. Dos propòsits ben lògics per al
govern d'un país que dóna l'índex de fracàs escolar més alt
d'Espanya (només superat per Ceuta i Melilla) i dels més alts
d'Europa. Espanya amb un 34% d'alumnes que no acaben els estudis de
secundària (a la UE la mitjana és 17%) se situa en el lloc 23 dels
països de l'OCDE, la mitjana dels quals és 19% (per darrere hi té
el Brasil, Mèxic i Turquia). Estic convençut que l'anterior
delegat, Manuel Monerris, compartia també aquests bons propòsits.
Però aquí apareix un tema en què el signe d'un govern (les seves
prioritats) pot marcar la diferència. La cosa no és gens fàcil i
suposa un repte que afecta totes les Administracions públiques.
Entre d'altres raons perquè es tractaria de canviar el model
econòmic, els conceptes de «desenvolupament» i de «prosperitat»,
lligat amb les expectatives dels joves i llurs famílies, i un llarg
etcètera. Mala peça al teler. Aquests canvis, doncs, que són
imprescindibles si volem a les illes Balears una societat moderna i
fites de benestar social autèntiques, són lents. Com redreçar un
arbre que creix tort (comparança tòpica en l'educació de minyons).
Són necessàries fortes mesures correctores, però sobretot cal que
l'arbre sigui ben viu i prou tendre perquè les admeti sense
fractures. En primer lloc, ja faríem molt que situàssim el tema del
model educatiu, més enllà de trifulques de trilingüismes enverinats
i de pseudollibertats de tria, com a un dels eixos principals del
debat social, com a una de les polítiques de cohesió social
importants en un país on l'any 2010, si la dinàmica de creixement
de població continua igual, una quarta part del milió i escaig
d'habitants seran d'origen estranger i on un 35% dels escolars
tiren la tovallola abans d'obtenir el graduat escolar.
A una societat que sovint confon desenvolupament amb creixement
continu i consum territorial, i interpreta que la prosperitat
equival a consumisme ras i curt i sense fre, com fer-li entendre
que ha d'aixecar els ulls per mirar més enllà del guany immediat,
dels interessos i conveniències del moment present? Es pot entendre
que la construcció (motor del model econòmic actual) té límits que
ja s'han constatat, i que la fe en les solucions tecnològiques (més
despesa energètica ...) és cega als costos medioambientals, potser
diferits però irreversibles a llarg termini?
Si no es vol entrar en reflexions o a contestar preguntes
d'aquesta mena, hi ha encara raons materials tal vegada més bones
d'entendre per a ments "pragmàtiques". Una exploració recent
conclou que la nòmina que es percep és segons nivell d'estudis. No
és veritat, idò, que no valgui la pena esforçar-se per obtenir un
títol acadèmic com més elevat millor. L'estudi comprova que els
treballadors la formació dels quals no supera l'ESO perceben prop
de 18.000 anuals, mentre que els que han cursat la FP arriben als
22.000, els diplomats si fa no fa un poc més, 26.000, i els
llicenciats, 30.000. Més amunt ja trobaríem els especialistes, amb
realització de màsters, entorn dels 40.000. i puja. Tot i que
aquestes xifres són aproximatives i que sempre hom podrà adduir-hi
alguna excepció, aquest és el panorama.
En Nito Coll manifesta la intenció d'augmentar significativament
el nivell d'alumnes en estudis superiors i es refereix a fer que
les empreses, les famílies i la societat valorin més la formació;
en aquest sentit parla de fer «una espècie de pacte social».
Som-hi.
El govern garanteix que l'extensió de l'ensenyament públic, tant
pel que fa als nivells obligatoris (primària i secundària) com als
superiors (FP, universitat ...), proporciona a tothom les mateixes
oportunitats. En teoria. A la pràctica, si una família disposa de
patrimoni i no necessita d'ingressos immediats podrà decidir de
manera molt més lliure que aquella altra que n'està condicionada
«per anar tirant» del dia a dia. També és ver que les expectatives
de les classes populars en relació al mercat de treball, al nivell
salarial i a la jerarquia dins l'organigrama empresarial no
coincideixen amb les de les capes dirigents. Per açò encara hi ha
qui assegura que «continuen estudiant els rics , i no perquè siguin
més llestos». N'hi ha que dilaten fins al límit legal els cicles
d'estudis (el cost de les matrícules és gran, però ells poden
pagar-lo). Certament la mobilitat social és avui més possible que
en temps passats i per assolir o no determinades fites de formació
acadèmica influeixen i no poc les característiques personals de
capacitats, motivació (ambicions, desigs, models ...) i valors
culturals assumits per la família o el grup social més proper.
Estudiar molt o poc, sacrificar-se renunciant a acomplir desigs
immediats per pensar en demà, esforçar-se en la comesa... L'alumne,
sí, és el protagonista, però connectat si més no amb altres tres
factors: el sistema educatiu com a fixador d'exigències i
oportunitats, el professorat a través de la seva tasca didàctica i
d'avaluació i la família com a impulsora o com a fre del procés
formatiu de l'alumne segons les condicions econòmiques i culturals
de cada cas.
El repte de les autoritats educatives és complex, però ningú no
havia dit que fos tan senzill com fer bimbolles bufant bufant.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.