muy nuboso
  • Màx: 16°
  • Mín: 10°
16°

Una d'avions

Les moltes hores que pas darrerament a bord d'avions m'han permès observar coses curioses de la condició humana. Entre aquestes, una de les que més em va sobtar va ser comprovar com hi ha molts passatgers que busquen la fila que els ha tocat de forma seqüencial, vull dir, si els toca la fila vint i són a la quatre, van seguint d'una en una: cinc, sis ... catorze, ..., i així fins arribar a la vint. Quan seria molt més raonable -i pràctic- fer una estimació a ull d'on cau la fila en qüestió, anar-hi i aleshores fer una aproximació seqüencial: devuit, denou, aquí! Els puc ben assegurar que alguna vegada, quan m'he trobat un passatger al davant que anava fent això, no m'he pogut estar d'indicar-li que la numeració era correlativa, però ha estat completament inútil ja que no he aconseguit que fes més via en el procés d'ocupar el seu seient. Justament aquests dies he sabut que els entesos diuen que els avions només fan doblers mentre volen i, per consegüent, cal alleugerir tots els procediments que els fan estar a terra. Això vol dir, entre d'altres menuderies, que han de carregar i descarregar equipatges, combustible, menjar i passatgers en el mínim temps possible. Resulta que, de totes aquestes operacions la que consumeix més temps és, precisament, la que es refereix als passatgers i que hi ha tot un caramull d'estudis que tracten de trobar una solució al problema, és a dir, minimitzar el temps que empren els passatgers d'un avió a ocupar els seus seients. Estic content de saber que aquests estudis han demostrat que una de les estratègies més emprades no és una bona solució al problema. L'alegria ve del fet que a mi no m'agrada gens el sistema en qüestió, ja que sempre procur agafar seient a les primeres files i, justament, l'estratègia inútil consisteix a fer pujar primer els passatgers que estan a les últimes files. I no és només que sigui inútil, sinó que, a més, tot sovint els passatgers que primer pugen deixen els seus equipatges de mà als compartiments de les primeres files, entre d'altres inconveniències. Tanmateix, aquest és un factor que no han tingut en compte els enginyers que -des de diversos àmbits- han tractat de trobar una solució millor al problema. Totes aquestes opcions descarten la tradicional i proposen aproximacions diferents, alguna d'elles ben curiosa. Així, per exemple, n'hi ha una que proposa dividir l'avió en quatre zones, per comptes de dues, i començar per la de més enrere, la de més endavant i així successivament. Una altra proposa fer seure primer els que van a finestra, després el que van al mig i finalment els de passadís. Tal vegada la més curiosa de totes sigui la que proposa anar cridant els passatgers per grups, per ordre de facturació, això sí, sense assignació prèvia de seient, és a dir, que cadascú seu allà on li va bé. Cada un d'aquests sistemes ha estat provat mitjançant sofisticades simulacions informàtiques que demostren la seva bondat respecte del tradicional. No fa gaire que vaig tenir la possibilitat d'experimentar un d'aquests sistemes que venia a ser una sàvia combinació entre els mètodes darrere-endavant i finestra-passadís, i em va semblar que el resultat era força bo. Tanmateix, no deixa de ser ben curiós en veure quins problemes ocupen les companyies aèries, la qual cosa, sigui dit de passada, hauria de resultar tranquil·litzadora ja que això vol dir que no estan ocupats amb d'altres d'índole més delicada, com per exemple, evitar que els avions caiguin mentre volen, sense anar més lluny. Tot i que no em puc deixar d'esmentar que encara no m'he recuperat de l'esglai que em va produir veure com uns filferros aguantaven no sé què del seient del davant de l'avió d'Iberia que em va dur a New York ara fa poc. Per cert, quasi que me'n descuidava de dir-ho, tots els sistemes d'abordatge proposats tenen una cosa en comú: primer pugen els de primera, els clients freqüents més selectes i les persones amb necessitats especials. Això no ho pot canviar cap solució d'enginyeria.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.