nubes dispersas
  • Màx: 18.29°
  • Mín: 8.69°
18°

La indigestió de les farmacèutiques

Aquesta setmana les farma-
cèutiques més grans del món han tengut un atac d'indigestió que potser tardaran molt de temps a superar. La causa ha estat Andrew Graham, un tècnic que treballa a la FDA, l'agència americana que aprova els medicaments per a l'ús humà. El procés normal és que els fabricants fan passar els seus productes per unes proves prou complexes i presenten els resultats a la FDA perquè autoritzi la seva venda. El mateix es fa amb una altra agència a la Unió Europea. Graham aquesta setmana es presentava com a testimoni davant una comissió del Senat d'Estats Units per parlar del cas d'un analgèsic d'una de les grans cases americanes, la Vioxx de la casa Merck. El medicament en questió va ser retirat del mercat el 30 de setembre, la retirada més gran mai feta d'un producte en farmàcies, pel seu possible paper en la provocació de problemes cardíacs. Aquests són productes que el sector anomena 'blockbusters', que tenen vendes anuals de mes de mil milions de dòlars. Les grans cases sobreviuen amb un grapat de productes d'aquests cada un. Les pressions perquè puguin ser aprovades i mantingudes en el mercat només ens les podem imaginar, però han de ser molt grans. Graham va dir que en realitat les exigències que es fan a les farmacèutiques per demostrar que els seus productes fan més bé que mal són inadequades. Va dir que els ciutadans d'Estats Units estan exposats a molts més perills del que habitualment es reconeix. Va dir que les autoritats responsables han ignorat evidència adversa en els expediants d'alguns medicaments, per exemple. Les grans marques caigueren a totes les borses del món el divendres. Graham ha tornat encetar una ferida que ja es crea fa uns anys amb el primer dels grans escàndols, que sorgi arrel dels efectes secundaris d'una pastilla contra el colesterol. Caldria revisar els controls sobre els productes, les pressions sobre metges per fer algunes prescripcions més que altres, però sobretot, caldria reconsiderar aquest model empresarial que crea productes sovint poc innovadors que depenen del màrqueting per a les seves vendes astronòmiques i que són tan importants per a la supervivència dels fabricants en questió que és difícil garantir que no abusaran dels sistemes de control i dels consumidors.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.