Dissabte, 16." En una societat més preocupada per l'aparença de
les qüestions que per la profunditat dels problemes que dites
qüestions duen implícites, les institucions, que no poden defugir
la superficialitat formal, han imposat la moda de dedicar uns
determinats dies de l'any a causes que ens preocupen, justes sens
dubte, però causes que exigeixen una intervenció que va més enllà
del gest i de la bona voluntat. Així avui, si no vaig errat, es
convida els ciutadans a celebrar el Dia internacional de la
tolerància, que no deixa de ser una declaració d'intencions en un
món cada cop més intolerant envers tots aquells que no comparteixen
les seves conviccions o creences, àdhuc envers aquells que no
respiren quan toca. Això no obstant, la tolerància, tot i ser una
actitud positiva i desitjable per a la convivència dels éssers
humans, només és un camí, o una passa, per abastar el respecte.
Anem a pams i facem pedagogia semàntica. Tolerància és l'acció
de tolerar i tolerar és suportar, o sigui sofrir amb resignació, en
els altres allò que hom desaprova, usant indulgència, no
prohibint-ho o no impedint-ho, la qual cosa no s'allunya gaire de
la indiferència o de l'absència d'interès. Respectar, en canvi, és,
òbviament, tenir respecte per algú o per alguna cosa, abstenint-se
de destruir-la o danyar-la. El respecte és un sentiment de
consideració envers algú o alguna cosa i el fet de considerar
significa tenir en compte, examinar amb cura els aspectes que
afecten allò que ens és aliè, però que és part essencial d'altres
persones, tant pel que fa als seus costums, com a les seves
conviccions, ja siguin culturals, religioses o polítiques.
A mi me sembla que la tolerància té un sentit més restringit que
el respecte. Ara bé, la tolerància i el respecte han de ser
comportaments de reciprocitat. Tant és així, que crec que hi ha
gent que ens tolera, però no ens respecta, fins al punt d'esmerçar
les seves energies a substituir els nostres trets d'identitat per
altres que ens són imposats, potser lentament, però inexorablement.
Bé està, doncs, que siguem tolerants amb tot allò que ens enutja o
ens incomoda del comportament d'altres persones, però cal ser
respectuosos pel que fa als seus sentiments. Un exemple molt clar
de la diferència entre aquestes dues actituds el podem trobar entre
els nouvinguts a aquesta terra, molts dels quals ens toleren, però
pocs ens respecten. I viceversa.
Cal fer una darrera anotació pel que fa a aquesta qüestió: no
s'ha de confondre respecte amb pusil·lanimitat, feblesa d'esperit o
covardia. Hom ha de ser respectuós envers els altres, envers la
seva llengua, cultura i creença, àdhuc envers els seus costums,
encara que el sobtin o no els comparteixi, però ho ha de ser, de
respectuós, des de la més estricta fermesa en l'exigència i en la
defensa d'allò que posseeix mereixedor de ser respectat. He de
confessar que no estic disposat a respectar, ni a tolerar, aquells
que me menyspreen i me menystenen, com a persona i com a individu
d'una cultura concreta.
Diumenge, 17." Sembla que el sentit comú hauria de presidir les
decisions preses en qualsevol dels àmbits de la relació, ja siguin
decisions polítiques, socials o laborals. Dissortadament, però, el
sentit comú està subjecte a altres interessos en els quals no
predomina l'equilibri. Sense posar en dubte altres qualitats o
habilitats en les persones que exerceixen el càrrec, crec que no
pot ser portaveu algú ensinistrat per lladrar, bordar i mossegar,
ni tampoc algú que ensopega amb les consonants cada cop que ha de
pronunciar una paraula amb més de dues síl·labes.
Dilluns, 18." Tret dels col·lectius marginals, el de les vídues
és el col·lectiu més injustament vexat de la societat, condemnat a
la misèria pels successius governs que no han tengut la voluntat de
resoldre un problema que ens hauria d'avergonyir. No parlam de
gests simbòlics, ni d'actes de gràcia, ni tan sols de generositat,
sinó de justícia, de dignitat, d'equitat. L'estat hauria de
garantir uns ingressos suficients per viure sense necessitats,
sense penúries, dignament, com correspon a les persones. Cobrar el
que cobren la immensa majoria de les vídues és una humiliació
exercida des del poder i el desvergonyiment. Caldria un acte de
solidaritat, àdhuc de força, de la societat a favor de les seves
reivindicacions. Exigir que es compleixi allò que és just.
Aconseguir que se'ls retorni una part de la seva contribució i
puguin gaudir d'una vida sense més renúncies que les estrictament
inevitables.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.