No hi ha activitat que m'emprenyi més que els diumenges matins,
quan encara no he acabat la son i el meu aspecte no és d'allò més
decorós, que em venguin a tocar el timbre per predicar"me la bona
nova dels testimonis de Jehovà. Sempre quan se'n van "podeu comptar
que a vegades els marx amb no gaires bons modals, sobretot d'ençà
que vaig tenir una alumna a COU, brillantíssima, que no va poder
seguir estudiant per mor d'aquestes creences del diable" i veig que
es dirigeixen al portal de veïnat de casa em deman la fe o la barra
que han de tenir aquestes persones per anar, quan allò que et plau
més és mullar una ensaïmada al cafè amb llet, de casa en casa
predicant la bona nova dins el desert.
L'altre dia, picat per una curiositat malsana i perquè form part
del col·lectiu dels docents i, a més, som pare de família amb
infants en etapa d'escolarització obligatòria, vaig anar a escoltar
la bona nova. No era la de la redempció eterna per part de Jehovà,
però molt se li assemblava. Era, no sé si ho heu intuït, una
xerrada del Partit Popular explicant la bona nova i els efectes
redemptors de la nova llei d'educació, que ara es tramita a les
Corts Generals. Els encarregats de fer mèrits per a la col·locació
eterna eren en Tòfol Vidal, que va dur el pes de l'acte; una altra
persona que no vaig conèixer, vaig arribar quan els ponents havien
estat presentats, i en Jordi Llabrés que hi anava, no com a primera
espasa "com em pensava" sinó com a subaltern, per dir"ho en
terminologia taurina. En «modalitat», seria per «fer bulto» i pel
que va dir i com ho va dir, vaig pensar que feia tanta planta com
un zero a l'esquerra.
La primera cosa que em va sobtar va ser la poca propaganda que
es va fer de l'acte. Si ho vaig saber, fou perquè un diari en va
treure un breu. No sé si havien convidat personalment a les
escoles, a les associacions de pares, però, tractant"se d'un acte
obert i de suposada importància, cartell pel poble, penjats a les
botigues o al cafès, no en vaig veure cap. Ni tan sols a la porta
del local que té el PP a Pòrtol, que és al carrer Major i per on hi
solc passar tres o quatre vegades cada dia. Per ventura era que no
hi volien gaire gent. Serà per por de guanyar"se més enemics? El
que sí es notava a la llegua era que havia estat un acte fet obeint
ordres de Madrid. El raonament fet servir per justificar la llei no
té desperdici: varen fer circular la idea: mostrant gràfiques, que
l'Estat espanyol va a la coa d'Europa en fracàs escolar i, després,
mostrant que dins l'Estat espanyol, Balears també va a la coa de no
sé quins índexs. En resum, es tractava de presentar una situació
suposadament catastrofista per després aplicar"hi els efectes
balsàmics de la llei. De totes maneres en aquest apartat hi ha una
perla: mostrant rànquings de comunitats autònomes, el declinador de
la lliçó, va fer notar que la que es trobava en primer lloc era
Castella" Lleó "del sr. Aznar", però amagaven que, per darrere les
Balears, hi havia València "la del sr. Zaplana. A primària, la gran
reforma vendrà donada, segons diuen, per la generalització de la
gratuïtat al tram de tres a sis anys "cosa que aquí ja es fa", per
la introducció de l'anglès des d'infantil "cosa que aquí també ja
es fa a moltes escoles i no ho digueren" i per la introducció de
les noves tecnologies "cosa que aquí també es fa" (respecte a
aquest darrer punt, no digueren com les introduirien, vaja quina
quantitat tenen prevista abocar"hi tot just quan la llei entri en
vigor). Potser tenen tanta fe amb la llei que pensen que els
ordinadors plouran a les aules per obra i gràcia de déu!
L'explicació dels itineraris de secundària no té pèrdua.
Sobretot el que fa referència al d'iniciació professional, creat
per aquell segment d'alumnat que no es troba motivat per estudiar,
però que condueix a l'obtenció del mateix títol, que faculta per
estudiar el batxillerat. Tampoc no varen aclarir si tots els
centres sostinguts amb fons públics hauran d'ofertar els tres
itineraris o si, com sospitam més de dos i més de tres, aquest
darrer serà desviat vers els instituts. Parlant d'aquest itinerari,
en el col·loqui que posteriorment es va establir, en Jordi Llabrés,
sense venir a compte, va defensar"lo tot dient que no seria el
«pelotón de los tontos». Mala peça té el teler! Vaig pensar jo. Si
algú defensa una cosa que no s'ha atacat és perquè en el fons pensa
que serà així, i malalta neix una llei si, abans que s'aprovi, ja
l'han de començar a defensar amb una terminologia passadíssima de
rosca. Com que és hora d'acabar, diré que la dignificació del
professorat també queda molt a l'aire. Al professorat se
l'incentiva bàsicament amb dos conceptes: nòmina i reducció de
càrrega lectiva. Si per ser tutor només t'ofereixen punts en un
concurs de trasllat i una misèria cada mes, poca incentivació es
durà a terme. La perla final, ho podeu intuir, la va posar en
Jordiet amb la resposta que va donar a una pregunta d'un dels pocs
assistents. La pregunta era si els professors amb aquesta llei tan
redemptora recuperarien el prestigi i l'autoritat suposadament
perduda. Ell va respondre per un altre cantó, fora de test, tot
explicant com els directors de centres serien, gràcies a aquesta
llei qualque cosa i recuperarien pes específic. I ho va raonar
citant textualment un apartat de l'articular que ho possibilitaria.
Si el lector endevina la citació, jo pag el cafè i la copa. Tot i
que és cosa fàcil per dues pistes que té a l'abast: la primera,
consabuda, és la solidesa intel·lectual de qui va fer la resposta;
la segona us la dic jo: és la coeta legal que solen tenir tots els
articulats normatius. No em demaneu sopes. Ja he abusat massa de
l'espai que em correspon. Gràcies i perdonau les molèsties.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.