Fa uns dies vaig pronunciar una conferència al Centre Cultural
Sa Nostra que ha estat objecte d'alguns comentaris crítics
publicats al seu diari. Sense que aquest article pugui ser entès
com una rèplica, sí que crec que seria interessant per als seus
lectors que intentés fixar la meva intervenció respecte d'algunes
de les qüestions clau de l'Israel actual.
El fracàs de Camp David a l'estiu 2000 va ser seguit d'una
explosió de violència palestina caracteritzada per una ona sense
precedents d'atemptats suïcides. La confiança ha estat completament
destruïda entre les dues partes i el procés de pau ha entrat a un
carreró sense sortida.
L'Autoritat Palestina ha estat incapaç de dur a terme un acord
definitiu amb Israel, i ha optat per la pitjor de les eleccions:
una guerra de desgast que ha provocat des de fa gairebé dos anys
més de mil vuit-centes morts palestines i més de sis-cents
israelians. La utilització de la violència cercava uns avantatges
polítics, però nombrosos dirigents palestins asseguren que ha estat
contraproduent i nefasta. La multiplicació dels atemptats suïcides
i dels assassinats de civils és la causa d'un problema d'ordre
moral i també geopolític a la comunitat internacional, que no pot
fer una altra cosa que rebutjar-ho. Altrament, es posaria ella
mateixa en perill.
Israel està enfrontada a diverses opcions per acabar amb aquesta
carnisseria i aquest horror. En la meva conferència vaig analitzar
les tres opcions: 1." Annexionar els territoris conquerits a
Jordània el 1967, que és l'opció de l'extrema dreta.
2." Una separació unilateral, solució proposada per una part de
l'esquerra, amb l'edificació d'un mur de seguretat, una frontera
que separaria així Israel dels territoris palestins.
3." Negociar un acord de pau amb la Direcció Palestina sota
l'òptica presentada pel President Bush en el seu discurs del darrer
24 de juny. A saber: crear primer un Estat Palestí provisional i
després negociar un acord definitiu previ a la creació d'un Estat
Palestí.
Quines són les implicacions i les conseqüències d'aquestes tres
opcions i quines són les possibilitats d'aplicació dins de la
política interior d'Israel i de la política regional? Resumint el
que vaig explicar durant la meva conferència, m'agradaria
subratllar que aquestes tres opcions es troben al camp d'allò
possible, llevat d'un cataclisme. Per seguir una pauta analítica
vaig presentar les dues primeres opcions oposades que es plantegen
actualment a Israel per posar fi a una violència que fa estralls
des de fa dos anys. Així doncs, guardant la distància, pròpia de
l'investigador, i evitant prendre partit, em sembla necessari
subratllar que la primera opció "annexionar els territoris" és
impossible en el context del Dret Internacional, i que aquesta
opció conduiria sense cap dubte a «una guerra dels cent anys». La
segona opció, una separació unilateral, no faria més que animar els
integristes islàmics i altres irredemptismes a continuar la seva
lluita per tal d'aniquilar Israel, i això provocaria també una
guerra interminable. Només la tercera opció "negociar un acord de
pau" permetria, en la meva opinió, assolir una pau justa i
equitativa. Però actualment, tal com està la situació, on la gran
fraternitat abrahamica sembla tan lluny, escollir aquesta opció
implica molts canvis, canvis radicals, en la pràctica, en la ment i
en el sentir dels protagonistes. Si uns israelians han de renunciar
al que vam anomenar el Gran Israel, uns Àrabs també han de
renunciar a la Jihad Islàmica, al seu somni de reconquerir el
Dar-Al-Salam (la terra de l'Islam), una terra en la qual no només
entra la Terra Santa, sinó també Espanya, per posar-ne un exemple.
La pregunta és, llavors, saber com poden els palestins evitar una
deriva Islamista, suportar l'odi i la frustració per abraçar un
pragmatisme polític que els permetria crear un Estat palestí vivint
en pau al costat d'Israel, i no en comptes d'Israel.
Per a això, és necessari primer un alto el foc i la restauració
de la confiança entre les parts. Però l'experiència prova que
Arafat és un obstacle per a aquest camí de la pau, un obstacle per
a les reformes que l'Autoritat Palestina ha d'emprendre per tornar
d'una manera creïble a la taula de negociació.
La situació actual és certament la pitjor de les que ha conegut
Israel. Primer se l'ha de posar en un context d'un somni trencat
per a la major part dels israelians. El somni de la Pau, d'una
normalització i d'una coexistència pacífica amb els veïns àrabs que
hauria de permetre un desenvolupament econòmic i social de la zona,
d'un model que demostraria al món que tot conflicte pot ser
resolt.
Però en comptes de la realització d'aquest somni, el rebuig
suïcida dels palestins ens ha submergit en una violència quotidiana
on el més banal moviment, com ara anar al mercat o al treball, es
converteix en un joc de ruleta russa.
L'economia està en recessió, la crisi social és aguda i per
damunt de tot, el més trist, és que no hi ha més esperança, només
esperar continuar vivint.
De fet, la pregunta primordial avui és saber com administrar la
crisi, com afrontar el terror. Tot es mou al voltant del problema
de la seguretat, perquè sense seguretat no hi pot haver ni
llibertat ni pau ni democràcia.
Hi ha confusió als territoris, hi ha lluites internes entre
grups polítics i clans armats pel control del poder. No hi ha acord
sobre una estratègia comuna. Només una part d'Al Fatah està en
contra dels atemptats terroristes dins de la línia verda. Realment,
no hi ha cap canvi entre l'opinió pública palestina. Sols una
minoria comprèn i accepta que la violència és contraproduent.
En conjunt, el poble palestí està satisfet que els atemptats es
realitzin de nou perquè demostra que les mesures de repressió i
dissuasió per part d'Israel no serveixen per a res. D'una banda
l'Autoritat Palestina denuncia els atemptats a Israel, però és
només una façana, ja que en realitat l'Autoritat Palestina no fa
res contra les Organitzacions Islamistes. D'aquí l'error del Pla
Gaza-Betlem, primer. Els islamistes es feliciten dels
atemptats.
En aquest context, Israel no pot fer altra cosa que reforçar el
cinturó de seguretat al voltant de les ciutats palestines i
pressionar l'Autoritat Palestina i Arafat. És a dir, que la mà de
Tsahal serà més dura, com ho prova l'operació a la Mukata. Però
l'arsenal de la lògica de la repressió s'esgota: Arafat està
exiliat «de facto» i la Cisjordània està pràcticament
reocupada.
Què queda? Reocupar Gaza, el que arriscaria posar el foc a la
pólvora. I no és el moment, en la perspectiva d'una intervenció
americana a Iraq, ja que una explosió de la violència no faria més
que servir els interessos de Saddam Hussein.
Una conflagració seria benvinguda des del punt de vista de
Hezbol·là, Hamàs i de les Organitzacions islamistes.
És a dir, que estam dins d'un «impasse». Els palestins tenen una
fascinació per la immolación reforçada pel gust de la victimolatria
que és exposada pels mitjans de comunicació europeus. Aquesta
posició europea no pot ajudar els palestins a accedir a una
racionalització dels seus problemes i adoptar un pragmatisme
polític que permetria de resoldre el conflicte. Dins de
l'inconscient col·lectiu dels israelians no hi ha res contra la
creació d'un Estat Palestí vivint en pau al costat d'Israel, però
en l'inconscient col·lectiu dels palestins no ha desaparegut encara
el desig de posar fi a l'existència d'Israel.
De fet, el final del conflicte necessita un canvi profund de les
mentalitats, una vertadera «revolució cultural». L'abisme forjat
per l'odi i el recel fa que una resolució del conflicte ja no pugui
solucionar-se dins del marc restringit entre Israel i els
palestins, sinó dins d'un de global amb un apaivagament regional i
internacional. És a dir, amb la resolució de la crisi que puja
entre l'Islam i l'Occident.
L'única esperança avui resideix en un replantejament de
redistribució de les cartes del joc per a la zona, cosa que seria
possible amb una victòria americana a Iraq i la sortida d'Arafat de
l'escena política. Per desgràcia, sembla que això no pugui
produir-se sense recórrer a la guerra, i si hi ha guerra, un s'ha
d'atrevir a guanyar-la. Però això és una mica difícil d'imaginar
avui amb la dictadura d'allò «políticament correcte», sinó d'allò
«islàmicament correcte». En aquest context em sembla difícil,
gairebé impossible, evitar una conflagració abans de la
reconstrucció d'una humanitat trencada. Una reconstrucció on
tinguin cabuda els principis de Llibertat, Fraternitat i
Dignitat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.