La mirada humana no sols és una meravella biològica que
compartim amb bona part del regne animal. La mirada humana també és
una meravella estètica i ètica. Aquesta és la conclusió a la qual
un pot arribar fàcilment després de veure l'exposició de fotografia
de Ferdinando Scianna en el casal Solleric, inaugurada la setmana
passada i que estarà oberta fins al 20 d'octubre. Això vol dir que
és perfectament possible discrepar del títol escollit "de fa temps"
per a l'exposició per l'autor: Les formes del caos. No, hom pot
pensar que els dos termes són antitètics, del tot incompatibles. On
hi ha formes no hi pot haver caos. Més exactament: el caos al qual
s'ha aconseguit donar una forma ja pertany al passat, almenys
d'alguna manera. La cambra fotogràfica en les mans prodigioses
d'aquest fotògraf sicilià i universal que és Ferdinando Scianna
posa ordre en el món, aprofita "si de cas" el caos, l'ordena, i
crea una colpidora bellesa a partir del desordre de la
realitat.
Sí, ja sé que aquesta conclusió pot semblar una mica precipitada
i a bastament pretensiosa. Al cap i a la fi, tots comprenem les
raons de Scianna per haver adoptat el títol de Le forme del caos
per al llibre que va publicar el 1989, amb motiu dels seus primers
vint-i-cinc anys com a fotògraf, i per a recuperar-lo per a aquesta
exposició. Qui més qui manco té alguna experiència de la realitat
que l'envolta com un petit caos, sobretot des d'un punt de vista
social i cultural. Tanmateix, la visió d'aquesta exposició és el
millor argument a favor del poder ordenador de les formes. També
les fotogràfiques. I són formes, les seves, que s'han de veure, de
les quals és pràcticament impossible donar-ne cap testimoni per
escrit. Malgrat tot, he d'esmentar aquelles fotografies que més
m'han cridat l'atenció.
Quant al testimoni ètic "a la força del component ètic dins
l'obra de Scianna" no puc deixar de referir-me a la foto datada
Palerm, 1962, que mostra el cap d'un home borratxo en terra, damunt
la vorera d'una via pública, enrevoltat d'una vertadera aglomeració
de gent que no s'acota, que sembla estranyament indiferent. També
la realitzada a Hadjiarah, República del Iemen, 1999, d'un format
apaïsat, amb el cap d'una musulmana amb un vel negre, entre un cap
de vedell a un costat, just darrere la seva espatlla esquerra,
mentre una mà aguanta un ganivet la punta del qual li toca
l'espatlla dreta. I encara una datada a Nubia, Egipte, 1992, un
grup de tres dones vestides de fosc d'una composició espectacular,
amb una asseguda en terra a primer terme amb un braç aixecat amb el
qual es tapa la cara, i una altra presa al camp de refugiats de
Makallé, Etiòpia, el 1984, en la qual una figura tremendament magre
sembla presentar-nos un company encara més demacrat.
Cal apressar-nos a assenyalar que, en l'obra d'aquest artista,
el motiu de cap foto no resulta mai més important que la forma
aconseguida. De fet, sovint assoleix resultats excepcionals en base
de motius o anècdotes sense cap especial relleu. Aquest és el cas,
per exemple, d'una foto realitzada a Connemara el 1993, o una altra
feta en el seu poble natal, Bagheria, el 1972, que ens capta la
imatge vertical d'un moix que salta al sòl des de dalt d'una mena
de cap de lloro monumental i, sobretot "per la seva simplicitat i
efecte" d'unes Cabres dormint, feta també al Iemen. No vull deixar
de recomanar també dos paisatges "sempre en blanc i negre"
realitzats un a Youvarou, Mali, el 1993, amb una multitud de
figures com retallades en contrallum a la vora d'una gran extensió
d'aigua en calma, i l'altre a Alfenos, Brasil, el 1996, que ens
mostra una carretera banyada fotografiada des de dins la cabina
d'un cotxe, captant a la vegada un celatge espectacular.
Cal que acabi amb la menció d'una sèrie de fotos de moda
realment molt belles, que no tenen res a veure amb el que
normalment entenem per fotos de moda. El cap d'una beutat morena
realitzat a Sevilla, el 1994, per al catàleg d'una casa japonesa;
dues o tres que reflecteixen el backstage d'una desfilada de moda
realitzades a Milà el 1987 i, sobretot, una titulada Reportatge de
moda, realitzada a Oaxaca el 1988, en la qual una model molt
esvelta s'avança per dins un mercat al carrer amb molta
concurrència, cap a un primer terme de cabrits fermats. I
continuant encara amb el tema de la figura femenina, una foto
preciosa d'Ornella Muti, feta el 1996.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.