«El Quixot és l'equivalent de Hamlet, i Sancho Panza, el de Sir
John Falstaff. No sabria fer"li un elogi major». Aquestes dues
frases poden resumir el judici de Harold Bloom "sempre més o menys
centrat en l'obra i els personatges del geni enigmàtic
d'Stratford"on"Avon" respecte a la que considera també «la primera
novel·la i la millor, que tanmateix és més que una novel·la», amb
el qual comença el tractament de la tercera part de Com llegir i
per què, dedicat a la novel·la moderna.
També recomana especialment "entre altres grans novel·les" La
cartoixa de Parma, d'Stendhal; Emma, de Jane Austen, de qui diu que
és possible que no hi hagi cap novel·lista que la superi en llengua
anglesa, malgrat que les seves obres majors siguin el resultat de
només cinc anys de feina; Crim i càstig, de Dostoievski; A la
recerca del temps perdut, de Marcel Proust, i La muntanya màgica,
de Thomas Mann, que considera que és un monument a l'humanisme
europeu que es va acabar amb la Primera Guerra Mundial, i també un
presagi inquietant del salvatgisme nazi que va sorgir d'entre les
seves ruïnes.
D'aquest apartat cal destacar també dues recomanacions respecte
a com llegir: d'una banda ens suggereix una certa relaxació de la
voluntat de poder sempre aferrada al jo, a l'ego o al self en el
moment d'encetar la lectura; de l'altra, Harold Bloom critica la
moda actual de subestimar la realitat o el protagonisme dels
personatges i dels mateixos autors i defensa la llibertat del
lector «d'identificar"se amb els seus personatges preferits».
La part del llibre que un servidor ha trobat més interessant,
quant al gènere novel·lístic, ha estat tanmateix la darrera,
dedicada a la novel·la nord"americana a partir de la famosa Moby
Dick, de Herman Melville, l'antecedent indiscutible de bona part de
la novel·lística posterior dels EUA i, molt en especial, de les sis
grans novel·les comentades a continuació, començant per Mentre
agonitzo, de William Faulkner, respecte a la qual aconsella numerar
els cinquanta"nou monòlegs interiors que componen el llibre, per a
una millor anàlisi de les interrelacions entre els membres del clan
familiar que, a través de tota mena de dificultats, malden per
portar el taüt de la mare fins al cementeri de Jefferson, on volia
ser enterrada, al costat del seu pare. A la corresponent
recapitulació, Bloom ens subratlla: «Considero que no hi ha cap
consecució estètica d'un escriptor nord"americà del segle XX
superior a Mentre agonitzo».
Segueixen les presentacions tan eficaces de Senyoreta
Corsolitari, de Nathanael West, una novel·la caracteritzada per una
«economia verbal espectacular» i que Bloom relaciona amb el
gnosticisme jueu; La subhasta del lot 49, de Thomas Pynchon; Blood
Meridian (1985), de Cormac McCarthy, basada en uns fets històrics
d'una violència extrema esdevinguts a la frontera entre Mèxic i
Texas el 1849 i 1850 i que aquest crític considera «l'autèntica
novel·la apocalíptica nord"americana»; Invisible Man, de Ralph
Emerson, que «continua sent la novel·la més forta escrita per un
negre nord"americà» i, finalment, The Song of Solomon, de Toni
Morrison, escriptora també de color, que va rebre el premi Nobel el
1993.
Pel que respecta al gènere teatral, Harold Bloom se centra en
sols tres obres de Shakespeare, Henrik Ibsen i Oscar Wilde,
sobretot en Hamlet, respecte a la qual insisteix molt a cridar
l'atenció respecte a la representació dins la representació que
aquesta obra comporta "el teatre dins el teatre", fins al punt que
ens diu textualment: «Hamlet és una obra sobre la teatralitat i no
pas sobre venjances». Per altra banda, subratlla també la seva
gosadia experimental: «Hamlet continua sent el drama més
experimental que s'ha posat mai en escena, fins i tot en l'època de
Beckett, Pirandello i tots els autors de l'absurd». Una recomanació
curiosa "i que en una obra tan densa com aquesta té especialment
sentit" és la de llegir l'obra, abans de veure"la representada,
així com també la de tornar"la a llegir després de la
representació.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.