Si hem de ser sincers, tenc la vergonya i la virtut "les dues
coses a la vegada" d'haver estat un més d'una generació que va ser
il·lusionada i decebuda "també les dues coses a la vegada, en el
transcurs d'una vintena d'anys" per la bona ventura marxista, que
pretenien adoctrinar-nos que era del tot inevitable els nostres
maîtres à penser dels anys cinquanta. Som els que vàrem fer el
recorregut, més o manco, de la Llarga Marxa de Mao als khmers rojos
de Pol Pot.
Jo confés les meves nits d'entusiasme llegint La Longue Marche
de Simone de Beauvoir a l'habitació de la Maison du Méxique el mes
de gener de 1959, agombolat per la bona calefacció de l'indret i el
paisatge nevat de la Cité Universitaire que m'envoltava, al costat
del parc de Montsouris. També els tres primers volums de Situations
de Sartre i algunes obres teatrals de Bertolt Brecht traduïdes al
francès i recomanades per Josep Palau i Fabre, aleshores
administrador de la Maison du Méxique. Com també haver anat a
comprar, a una llibreria del P.C. al Quartier Latin, el Manuel
d'Economie Politique de l'Acadèmia de Ciències de l'U.R.S.S.,
manual que, per cert, em va fer veure ben aviat que l'economia no
era exactament el fort del marxisme.
En el meu cas, doncs, podria dir-se que La Longue Marche va
suposar, més o manco, el punt del meu màxim entusiasme, més o manco
com la inhumanitat del règim de Pol Pot a la Kampuchea Democràtica
va suposar la meva definitiva reprovació i condemna dels
experiments del socialisme real. En realitat, el que va fer
especialment terribles les actuacions dels comunistes cambotjans va
esser que varen pretendre passar directament a la fase teòrica del
comunisme, amb mesures d'allò més radical que no s'havien
experimentat mai (sols comparables, si de cas, amb els desveris del
Gran Bot Endavant i de la Revolució Cultural maoistes). Perquè no
es va tractar sols de l'abolició de la propietat sinó, amb
conseqüències molt més greus, de l'abolició de la moneda i de tot
mercat. Però no va ser sols això; com que el P.C. kamputxeà o
cambotjà considerava que l'única classe que no estava políticament
contaminada era la dels pagesos més pobres, varen voler convertir
tota la resta de la població "habitants de les poques ciutats,
mestres i metges i altres professions liberals" en pagesos, amb una
mobilització forçada cap al camp, la integració obligatòria en les
cooperatives agrícoles, etc. Quan l'abril de 1975 les forces
comunistes entraren en Phnom Penh i als altres nuclis urbans,
aquestes poblacions varen ser literalment «buidades» d'habitants en
menys d'una setmana. De fet, entre aquesta data i començaments de
1979, es calcula que un quinze per cent de la població "entre un i
dos milions de persones, ningú sembla saber-ho exactament" va
passar a millor vida a mans dels khmers roigs o com conseqüència de
les condicions de vida terribles imposades sense la menor
pietat.
Tot això convé recordar-ho quan es produeix la notícia que el
Consell Constitucional de Cambodja ha aprovat aquesta setmana el
projecte de llei per a la creació del tribunal mixt internacional
"amb representació de l'ONU" per a jutjar els ex-caps dels khmers
rojos responsables de tanta malvestat absurda, que demostra fins a
quin punt pot esgarriar-se la raó, tema vergonyosament encara
pendent malgrat els anys passats. Malvestat que és una vertadera
afronta per a la condició humana i que segurament podem dir que és
la pitjor de les produïdes pels règims comunistes, si no en xifres
absolutes "la mortaldat causada pel pare Stalin probablement més
que doblà la de l'Holocaust provocat tan a consciència pels nazis",
sí en quant al percentatge de la població afectada. Esperem que el
projecte de llei no sofresqui nous ajornaments en passar pels
tràmits parlamentaris i per les mans pecadores del rei Sihanuk.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.