La sorpresa del resultat negatiu del referèndum sobre el tractat
de Niça celebrat suara a Irlanda no deixa de poder ser considerada
com tot un símptoma en ella mateixa; tot un símptoma, en certa
manera, de la manca de preparació o de visió de la classe política
europea, a la qual li passen coses imprevistes o s'ha d'enfrontar
amb circumstàncies no anticipades. Sembla que no cal recordar que,
per definició, al bon polític no li pot venir res de nou, o no li
hauria de venir res de nou.
La trista realitat és que, a hores d'ara, sembla que no està
gaire clar ni quins han estat els motius que han fet possible
l'inesperat triomf del no ni, conseqüentment, quines han de ser
eventualment les concessions que els altres membres de la Unió
Europea han de fer al govern d'Irlanda per a justificar la
convocatòria d'un nou referèndum que pugui solventar o solucionar
el problema creat, que no és cap broma.
Tal vegada, la solidaritat europea entre els pobles resulta que
està molt més verda que la solidaritat entre els polítics europeus?
El projecte és d'una tal complexitat que encara queden massa
serrells "per dir-ho així" per definir i, en conseqüència, la
informació transmesa al públic resulta forçosament massa
incompleta? Les diferències econòmiques entre els Estats membres "i
encara més entre els Estats membres actuals i els que han presentat
la seva candidatura" són potser massa fortes i provoquen
necessàriament encletxes difícils de superar? D'alguna manera, la
democràcia dels polítics no és exactament la democràcia dels
ciutadans i tot el procés pateix un dèficit de democràcia?
Però, tal volta, encara, l'interrogant més pertinent i més
punyent sigui demanar-nos què pensen, davant la gran abstenció o la
indiferència de la gran majoria amb què el referèndum s'ha
realitzat i la petita diferència que "en termes absoluts" han
suposat els vots partidaris del no, els cent milions de polonesos,
txecs, eslovacs, hongaresos, romanesos, búlgars, eslovens,
estonians, letons i lituans que han posat alguna il·lusió, alguna
esperança, en la seva incorporació a la Unió Europea.
Per altra banda, el fet o la feta és que els irlandesos han
estat els majors beneficiaris fins ara dels fons estructurals;
poden haver-ho oblidat, això, quan s'han plantejat la possibilitat
de passar, l'any 2006, a ser contribuents en lloc de receptors?
22.000 milions de lliures irlandeses en trenta anys no han
contribuït gens a la seva prosperitat actual? Aquesta prosperitat
seria sols deguda a la seva reconeguda capacitat per atreure les
inversions estrangeres? No és un poc fort que el Sinn Fein
"segurament el partit que ha adoptat una actitud més combativa
contra la ratificació del tractat de Niça, per raons que un
servidor confessa no tenir gens clares" no hagi dit res durant
aquests tres darrers decennis contra la recepció dels esmentats
fons estructurals? I no està totalment fora de lloc la desgraciada
manifestació de la ministra de Cultura, Siloé de Valera, quan ha
proclamat que «Irlanda està més a prop de Boston que de Berlín?» I
què passa respecte a tantes altres ciutats europees "i
nord-americanes", caldria demanar-li-ho? I què cal pensar d'aqueix
altre membre del govern, concretament el ministre d'agricultura,
que ha declarat haver votat en contra del tractat després
d'haver-ne fet, naturalment, campanya a favor? És clar que els
polítics dels altres països de la Unió "com ja hem apuntat" no
queden molt més ben parats.
Tot garbellat, un episodi que sembla indicar que el grau de
claredat mental dels polítics de la vella Europa és una mica
preocupant, almanco pel que respecta a la construcció europea.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.