Els símbols d'identitat que més clarament cohesionen els grups i
els fan sentir-se part d'una col·lectivitat són la llengua i la
cuina. Som mallorquins per com parlam i pel que menjam, som
catalans pel que parlam i per com cuinam: sofregir en fang,
especiar amb herbes, finalitzar amb picades. Sobre llengua i
identitat n'hem parlat molt, hi hem pensat, hem vigilat i així i
tot la situació és decebedora. Vitalment la llengua passa mals
moments malgrat totes les atencions que li dispensam.
Que no ha de ser de la cuina, a la qual no ens hi hem dedicat
gaire! La cuina pateix no sols la marginació que pateix tota la
nostra cultura en general, sinó que a més pateix la marginació de
la modernitat: no tenim temps per a cuinar, comença a ser mal de
fer trobar segons quins ingredients, la vitroceràmica no admet el
cul de greixonera, l'organoleptia ha tornat fada...
A tot això, la cuina mallorquina ha entrat en els circuits de la
restauració per una porta molt petita. Hi ha poca cuina mallorquina
de qualitat en els restaurants i per acabar-ho d'aclarir,
l'associació de restauradors organitza una mostra de cuina
mallorquina que en lloc de donar llum sobre què és la cuina
autòctona ho confon tot, i de mallorquí sols hi trobam el pa i les
olives. Com a mostra gastronòmica potser tengui el seu valor, però
dir-li mallorquina és ser profundament ignorant o
malintencionat.
Què podem fer per combatre aquest procés degeneratiu? Doncs
llegir Contreras i cuinar segons les indicacions de Pinya. El
primer, gastrònom, i el segon, mestre de cuiners, han fet «La
sobrassada de Mallorca. Cuina i cultura». L'interès del llibre és
doble. La part del mestre Pinya és un receptari extens sobre els
plats que tenen la sobrassada com a ingredient i és d'aquests
receptaris que sempre ens faran quedar bé i ens faran sentir bé amb
els fogons. L'excusa és la sobrassada, però en realitat es tracta
d'un autèntic manual de cuina mallorquina: l'arròs, els fideus, les
hortalisses, els ous, la ploma, el llom, les coques, el peix
blau...
De lectura més difícil, però del tot útil pel que deia al
principi sobre la mal entesa cuina mallorquina, són els capítols
sobre la història de la sobrassada. El nostre embotit té el seu
origen en una necessitat: conservar la carn per menjar-la més
endavant. Sembla que el nom, i segurament l'embotit, són sicilians
i es feia tallant la carn vermella del porc i salant-la. De tot
d'una això era tot; molt diferent del que avui diríem que és una
sobrassada i que nosaltres férem evolucionar fins a arribar a allò
que ara coneixem. Que l'origen sigui sicilià no fa més que
confirmar el context de relacions comercials i culturals que
Mallorca tenia a la Baixa edat mitjana, que els primers llibres
trets de la impremta en parlin ens diu quina era la seva
consideració...
A l'Edat moderna (XVI-XVIII) el porc es consolida i a això els
historiadors hi haurem de posar esment per acabar de valorar com
afectà això les economies domèstiques. Aquesta consolidació
coincideix amb la introducció del pebre bord, espècia indispensable
des d'aleshores ençà. Aquesta novetat ens parla de l'impacte
americà en la conformació del nostre gust. Finalment, l'autor
relaciona porc amb figuerals amb tot el que això significa en les
transformacions agràries del segle XIX.
En definitiva, un llibre que ens parla de la nostra identitat,
una identitat construïda a base d'incorporacions i evolucions que,
quan ens deixen estar, resolem amb mestria i la prova la tenim en
la sobrassada, primer embotit que la Unió Europea reconegué amb
Indicació Geogràfica Protegida (1996).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.