Més d'1'25 bilions de passatgers a l'any utilitzen les aerolínies del món per als seus viatges de negocis i vacances; a aquesta dada hem d'afegir el fet que una tercera part del valor total de les exportacions de productes manufacturats que es duen a terme, ho fan per via aèria. No obstant això, els propers anys s'espera que el sector de l'aviació continuï creixent proporcionalment a les economies a les quals serveix.
Tots sabem que els avantatges d'utilitzar l'aviació de negocis per millorar la seva eficàcia, són cada vegada més evidents. De fet, la venda d'avions reactors destinats a aquesta finalitat tenen un increment del 5% anual. Els treballs aeris, en recolzament de l'expansió industrial i agrícola, continuaran essent factors clau. També son més nombrosos els vols de recreació, els esportius o els d'entrenament per atendre la pròpia demanda de l'aviació comercial.
Si ens centrem exclusivament en la regió europea hem d'assenyalar que els transportistes europeus tenen previst un augment de les seves flotes al voltant del 2'3 % anual, la qual cosa implica un increment del 3'3 % del nombre de seients oferts. De les qüestions exposades prèviament deduïm un dinamisme trepidant, a escala planetària del sector de l'aviació; fins al punt que les previsions són que l'any 2015 el nombre de moviments de aeronaus serà el doble que en 1997.
Conservant a la memòria els esdeveniments ocorreguts els últims dies, és inevitable pensar en la seguretat que, lògicament, és la prioritat més alta en el món de l'aviació. Per tant voldria fer una reflexió: En aquests moments de cada milió d'avions que s'enlairen només un no arriba al seu destí, un percentatge baix, sens dubte. Però convé no oblidar que malgrat mantenir la ràtio actual, el nombre d'accidents es doblarà de manera inevitable, és a dir, a l'any 2015 hi haurà el doble de sinistres que l'any 1997.
Està la societat actual preparada per assumir-ho?
Francesca Vives Amer, geògrafa.