Ara, que ha començat el judici per l'assumpte de la desviació de
fons de la cooperativa de vivendes PSV, convé recordar les
connexions calvianeres dels seus responsables.
Tot comença quan se presentà l'avanç del Pla General d'Ordenació
del Municipi de Calvià, l'octubre del 1988. El projecte de la
Marina va fer córrer rius de tinta en tots els sentits, ja que va
ser el projecte amb més al·legacions, 683, en total. El novembre de
1988, Margarita Nájera ja anunciava la intenció de dur al Ple la
proposta de constitució d'una empresa de gestió urbanística per dur
a terme el projecte, en el qual se permetia l'edificació de 16 mil
places turístiques. I comença l'escàndol. La UGT participa en el
projecte. Hi participa amb un 47'5% en una de les dues empreses de
capital privat que formaven «Marina Calvià Mallorca S.A.» (MCM),
que es constituí amb un capital social de 18 milions.
L'empresa immobiliària relacionada amb UGT és «Iniciativa y
Gestión de Servicios Urbanos S.A.» (IGS), i el seu gerent era
Carlos Sotos. UGT invertí 56'4 milions del total dels 120 milions
que formaven el capital social del grup IGS, actuant com a valedor
Paulino Barrabés, gerent delegat del sindicat, i després,
vicepresident d'IGS.
L'altra empresa associada és «Four 4», dirigida per Eduardo
Leira amb Damián Quero com a accionista, el mateix equip que
redactà el nou PGOU de Calvià. L'Ajuntament de Calvià participava
amb un 51%, essent el batle Francesc Obrador, secretari general de
la UGT en aquell temps.
El 14 de setembre de 1989, el Consell d'Administració d'MCM
triava IGS com a «conseller delegat». S'acordà delegar en els
representants legals d'IGS plenes facultats. Carlos Sotos, el seu
gerent, acceptava totes aquestes funcions. Al mateix temps se
contractava la consultora Four 4 per 65 milions per realitzar els
estudis de viabilitat d'una marina artifical a Magaluf. O sigui, un
dels tres socis de la Societat s'encarrega a si mateix l'estudi
d'allò que ell ja ha projectat. I això que l'empresa no posseïa ni
tan sols el corresponent registre mercantil, ja que se donà d'alta
el 8 de març de 1990.
En aquells mesos de fi del 89 i principis del 90, l'Ajuntament
de Calvià va tenir un important volum de despeses en concepte de
desplaçaments. Els viatges Palma-Madrid suposaren una important
partida pressupostària. Els desplaçaments efectuats pel batle
Obrador i la llavors regidora d'Urbanisme, Margarita Nájera,
possibilitaren que el MOPU del PSOE avalàs el projecte el febrer
del 1990.
En el pressupost municipal d'aquest any hi ha 3 milions a
repartir entre el Consell d'Administració en concepte de dietes i
desplaçaments. Els membres del Consell són: el batle, Francesc
Obrador; la tinent de batle, Margarita Nájera; el funcionari de
l'Ajuntament Jorge Herrero; el regidor del CDS Rafael de Lacy, i el
gerent municipal, Javier Bustamante. Per la part del capital privat
són: Carlos Sotos, president d'IGS, juntament amb Francisco
Fernández García i els arquitectes Eduardo Leira i Damián Quero,
redactors del PGOU de Calvià.
Malgrat que la Comissió Insular d'Urbanisme havia rebutjat el
1991 la construcció de la Marina, l'Ajuntament la impugnà. Fins i
tot, el 21 d'abril de 1993, en carta dirigida a Carlos Sotos, la
batlessa de Calvià, encara insistia en «seguimos creyendo que la
Marina es la única alternativa rentable a largo plazo». «Cómprese
una isla en la Marina por un millón de dólares», anunciava un
fulletó de promoció. La batlessa actual presidí fins el dia 24 de
gener de 1994 l'empresa MCM. Dades recents assenyalen que IGS,
societat gestora de la cooperativa de vivendes PSV, desvià 4.692
milions de cap al projecte de la Marina i que posà a la venda els
terrenys que adquirí a Magaluf, 70.000 m2 entre els anys 1990 i
1991. Devia uns 3.000 milions al Banc Central Hispano.
S'ha començat la vista oral en aquests dies. El Jutge de Delits
Monetaris, Miguel Moreiras, acusà com a responsables directes de la
desviació de fons al projecte de la Marina de Calvià Carlos Sotos,
Fermín Bretón, Francisco Hernández García i Paulino Barrabés..., de
moment.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.