Quan es parla d'aprofundir en l'autogovern, se sol pensar en
l'assumpció de noves competències i en la transferència de nous
recursos. Així, vàrem avançar en l'autogovern quan vàrem adquirir
les competències en educació, i continuarem avançant quan ens
arribin l'Insalud o l'Inem. El que no pensam tant és que per tenir
més capacitat d'autogovern hem d'aconseguir, també, rebaixar la
tutela que des de Madrid se segueix exercint sobre les competències
que tenim per nostres: per exemple, aigua, carreteres o residus.
Els esdeveniments de les darreres setmanes ens ho demostren.
Aigua, per començar. Els Plans Hidrològics els aprova el Consell
de Ministres mitjançant un decret, després del seu pas pel Consell
Nacional de l'Aigua. Això, que podria tenir algun sentit per als
territoris que conformen una unitat geogràfica, esdevé un simple
mecanisme de control en el cas d'un territori insular sense cap
continuïtat geogràfica amb la Península. El Pla Hidrològic el va
fer l'anterior govern autonòmic, i es fixa objectius d'estalvi i
reutilització d'aigües. Ara, en lloc d'estar aturat a Madrid,
hauria de ser el nou govern d'aquí qui el reformàs en allò que es
cregués necessari i li donàs el vist-i-plau definitiu.
Carreteres, en segon lloc. Ja sabem que l'anterior govern va
firmar un conveni amb Madrid per valor de 57.000 milons de pessetes
per fer inversions en carreteres fins al 2005. La idea era que
servís bàsicament per carreteres i autopistes de nou traçat.
Després, entra un nou govern autonòmic que té el bon criteri de
basar la política de transport en la millora de les carreteres
existents i el potenciament del ferrocarril.
Resulta, doncs, que per poder frenar el consum de territori i la
motorització hem de negociar amb Madrid la reorientació dels
milions. No es tracta de si la disposició del govern estatal ha
estat més o menys bona: es tracta del fet d'haver de demanar permís
per fer la política de transport que volem. I no se'ns pot dir que
Madrid comanda perquè paga: Madrid administra uns doblers que
recaptam entre tots.
I residus, per acabar. S'ha elaborat un Pla de residus sòlids
urbans de Mallorca que és el primer intent seriós d'introduir
criteris ecològics de gestió dels fems. Es posa fre a la
incineració, es posen mitjans per a un gran augment de la recollida
selectiva i el reciclatge i es fixen objectius de reducció i
mitjans per aconseguir-ho. Tot això, és clar, val doblers, i
l'intent d'aconseguir finançament europeu torna a passar pel
filtratge de Madrid. És l'administració central la que envia a
Brussel·les els projectes que selecciona i, també, la que rep el
conjunt d'unes subvencions que després distribueix. No s'ha de
suposar que des de Madrid es posi cap entrebanc, però s'ha de posar
en tela de judici el procediment.
Encara hi ha moltes passes a fer en el camí de l'autogovern. De
tot això de què parlava se'n podrien treure dues conclusions que
els partits estatals haurien de tenir ben presents, ara que és
l'hora de presentar a la ciutadania les seves propostes per al
govern de l'estat. La primera conclusió té a veure amb la
necessitat d'assolir una vertadera autonomia financera. No hi ha
autogovern real si no disposam dels nostres propis recursos. Si
recaptam els nostres imposts, després ja establirem els concerts
necessaris amb l'estat o exercirem la solidaritat de la manera que
creiem oportuna. La segona conclusió es refereix a la relació entre
les diferents nacions que conformen l'estat i les institucions
europees. Si des de les Illes (o des de Galícia, o des de
Catalunya) necessitam interlocutors per adreçar-nos a les
instàncies europees, és que no hi ha una Europa de les regions sinó
una Europa dels estats, que no és l'Europa que necessitam.
Miquel Àngel Llauger, conseller del CIM per
EU-Els Verds i escriptor
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.