La qüestió social en el «Die Balearen» de l'Arxiduc Lluís Salvador d'Àustria

TW
0

Intentar esbrinar quina era l'opinió de l'Arxiduc Lluís Salvador d'Àustria davant la qüestió social a Mallorca no resulta fàcil. En primer lloc, perquè l'Arxiduc no dedica un apartat concret en el seu enciclopèdic Die Balearen a les classes o grups socials de les Balears, i, encara menys a les lluites socials que hi havia aleshores o que hi havia hagut en el passat. En segon lloc, perquè l'Arxiduc fou un epígon dels darrers viatgers romàntics que redescobriren Mallorca i potser idealitzàs un poc la societat mallorquina i no captàs la duresa dels enfrontaments, sovint soterrats, entre els diferents grups socials. En tercer lloc, la seva condició de noble i la seva privilegiada situació econòmica l'havien d'allunyar per força de les ideologies igualitaristes que començaven a prendre força en la seva època.

A més, també s'ha de tenir en compte el que el doctor Sebastià Trias ha anomenat el «ruralisme de l'Arxiduc». Aquest ruralisme consideraria el món del camp com una característica estructural de la societat mallorquina. De fet, l'Arxiduc descriu amb una gran minuciositat la ruralia i en cap moment sembla estar commogut per la misèria i les difícils condicions laborals dels jornalers i petits propietaris.

De tota manera si bé de la lectura del Die Balearen sembla deduir-se una certa harmonia social en el camp mallorquí, no amaga que hi havia grans diferències econòmiques i socials. Així, l'Arxiduc indica que segons el cens de 1860, en el camp hi havia 60.632 jornalers i 27.742 propietaris de finques rústiques. I encara entre aquests darrers les diferències eren abismals, ja que alguns petits propietaris no es diferenciaven gaire dels jornalers sense terra, mentre que els grans propietaris, quasi tots nobles, disposaven d'autèntics latifundis.

En el Die Balearen sovint es contraposa la vida de les famílies «pageses» a la de les famílies «riques». Així, per exemple, es diu que si bé tothom utilitza els mateixos utensilis domèstics, a les cases dels rics són més nombrosos i de materials més duradors. Les olles, en lloc d'esser de fang són de coure o de ferro esmaltat i les culleres de fusta són substituïdes per culleres d'argent. Les diferències socials també eren evidents en el tipus de tractament i en la conducta dels mallorquins de l'època. És significatiu que un pagès només se llevàs el capell davant un «senyor» de Ciutat.

La duresa de la vida pagesa queda molt ben reflectida en l'alimentació dels camperols. Al Die Balearen s'explica que les tres menjades dels missatges i jornalers no es diferenciaven gaire i eren a base de pa o faves amb col, patates i cebes, acompanyades d'olives i figues. Els amos ja menjaven un poc millor, perquè afegien a les sopes o a l'escudella alguns ous o un poc de sobrassada, botifarra o camaiot i qualque bocí de xulla. També s'especifica que als jornalers no se'ls hi solia donar vi, i que, en canvi aquest producte no mancava en cap de les menjades dels amos o dels pagesos rics que vivien a les viles.

També són evidents les diferències socials quan l'Arxiduc descriu la ciutat de Palma. Llavors es parla de barris com el Puig de Sant Pere o de Santa Catalina on la gent menja pobres ensalades de verdures. Fins i tot s'anota en el Die Balearen que els pobres se n'anaven a dormir a les deu i els rics a les dotze, perquè aquests darrers es podien aixecar a les deu o fins i tot més tard.