La notícia del traspàs, als 94 anys, del pintor valencià Amadeo
Roca Gisbert, publicada fa uns dies a les pàgines culturals
d'aquest diari, m'impulsà, un cop més, als espais de la memòria on,
com diria el poeta Salinas, l'amor inventa son infinit.
El 25 d'octubre de l'any passat fou la cloenda de l'homenatge
que reté el Consorsi de Museus de la Comunitat Valenciana al Degà
dels pintors espanyols Roca Gisbert. Milers de persones passaren,
durant la tardor del 1998, pel Museu de Belles Arts de València i
gaudiren de més d'un centenar d'obres, on pogueren trobar, com jo
mateix, la síntesi dels diversos períodes i tendències que
configuraren, al llarg del segle XX, l'estil d'aquest artista.
Raquel Chirivella, entre altres veus crítiques autoritzades, afirma
que les obres d'Amadeo Roca són, a més de reflex de la personalitat
del seu creador, un extens catàleg de totes les tendències
pictòriques que hi ha hagut al nostre segle. Jo vaig escriure
gairbé el mateix, 27 anys abans, a una llarga entrevista que vaig
fer a Roca, pel novembre del 1971, al diari «Pueblo» de Madrid. Des
de la meva infantesa, he sabut que, a la generació i al curs
acadèmic de mon pare, hi havia un grup d'artistes importants. Mon
pare i ma mare, tot i que s'havien traslladat a Felanitx, on
exerciren la docència fins que Franco els depurà, mai no deixaren
de comunicar-se, ni abans ni després de la guerra civil, amb els
vertaders amics de joventut i d'ideologia republicana. A casa
nostra, des que tenc ús de raó, sempre han estat familiars i ben
estimats els noms d'Amadeo Roca, de Josep Renau i de Francesc
Carreño. Tots tres han passat per les meves mans i pel meu cor de
periodista, de «rodamón empedreït», com diu Pere Serra al seu
pròleg de «Vint anys d'angelots».
L'amistat i l'admiració que he professat sempre a Roca Gisbert
prové d'un petit detall humà que sempre ha presidit el meu
escriptori. Parl del retrat que ell pintà, signà i dedicà a mon
pare, condeixeble seu a l'Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles de
València, aquell diumenge primaveral del sis de maig del 1928. La
data, potser amb una lupa, es podrà comprovar a la reproducció que
il·lustra aquest petit reportatge.
El dia 6 de maig del 1928, era diumenge i mon pare i el seu
coetani, condeixeble, paisà i amic Amadeo Roca eren dos joves
primaverals que només tenien 23 anys i que, segons he sabut de font
directa i segura, combregaven més amb les soflames anticlericals de
Blasco Ibáñez que amb les dolces paraules místiques d'Escrivá de
Balaguer que, justament l'any 28, acabava de fundar l'Opus Dei.
Aquell diumenge primaveral de fa 71 anys, Roca Gisbert visità
mon pare que acabava de sortir de la Clínica del Dr. Lloret, d'una
trepanació quirúrquica i, en veure el forat que li havia fet el
metge rere l'orella, exclamà Roca: -«Xè, Pla, recollons, si se
descuida el metge, te talla l'orella i te converteix en Van
Gogh».
Després, retratà mon pare i firmà l'obra amb aquesta dedicatòria
eixuta i sincera: «A Pla. Amadeo Roca. 6-5-28».
La mort de Roca Gisbert m'ha fet reviure conceptes i nocions
fonamentals del meu ofici. De la correspondència entre mon pare i
Roca i de les converses que jo he mantingut amb ell al seu estudi
madrileny del carrer Arturo Soria, he volgut treure les veritats
més íntimes de la meva vida, allò de Miquel Àngel Riera que tantes
vegades he repetit als meus articles i catàlegs de pintura, és a
dir, «tota la fam de bellesa que em travessa la
biografia».
En la mort del mestre i amic, vull recordar aquí paraules i
conceptes de les entrevistes que li he fet i de les converses amb
mon pare. Són paraules de les quals jo he fet literatura, però són
la definició més objectiva i veritable del seu estil i del seu
valor artístic. Ens deia Roca Gisbert, quan parlàvem a Madrid dels
seus paisatges i de les seves figures humanes i retrats, quan
discutiem sobre la tècnica impressionista i de com el seu
classicisme evident, igual que el de mon pare, havien significat,
al llarg dels 50 primers anys del segle, un intent constant de
transgredir l'academicisme que els marcava. Contemplava jo aquell
«Niño peligrrojo», un dels millors retrats de Roca, juntament amb
els del «Tío Alejo» i «El filósofo», i ell, mentre me mostrava
quadres que acabava de fer i que ara ben bé puc dir que eren, són i
ho seran, quan la crítica i l'erudició els tregui a la llum
pública, precursors del que farien els avantguardistes dels anys 80
i 90. Roca Gisbert era un clàssic i, alhora, un avantguardista. I
deia:
«Quan pinto, sempre que pinto, l'ètica i la solidaritat són
la primera font d'inspiració, el primer i, per ventura, l'ùnic
motiu. Tu has dit que jo pintava la 'màgia contrita' de l'univers,
quan has vist els tons obscurs del meus quadres, però, mira per on,
quan tu has dit aqueixes dues paraules, m'has donat la idea de com
ha de ser el quadre, abstracte o figuratiu, que se dirà 'La magia
contrita de l'Univers', encara que no m'agrada molt fer literatura
en els títols de les meves obres.
»Jo intent, en el retrat o en el paisatge, en el realisme o en
l'abstracció, expressar tot el misteri que es clou més enllà de les
coses que miro i veig al davant meu...
Al retrat que Roca li féu a mon pare, el 6-5-28, la mirada és
exacta a la del meu fill Òscar, qui també se n'anà a l'etern, on
l'amor cerca i troba son infinit. Perdona'm, benvolgut lector,
l'emoció que em brolla del cor, en aquest breu recordatori d'un
gran artista que acaba de morir.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.