Per raons evidents, el fenomen de la insularitat ens manté
lligats al transport aeri. Però hem de reconèixer que, malgrat
aquesta familiaritat amb l'aeroport i l'aviació civil, sovint
desconeixem el seu funcionament. D'aquesta «ignorància» se
n'aprofiten algunes companyies aèries per amagar uns serveis
deficitaris.
És una reflexió que me vaig fer quan, per justificar una demora
de dues hores d'un vol cap a Madrid, el personal de terra començà a
parlar d'«SLOTS» i problemes amb «EUROCONTROL». Davant tals
arguments els passatgers optàrem pel silenci perquè, senzillament,
no entenguérem res. Ara tenc la convicció que ni ells mateixos
coneixien el significat del llenguatge que manejaven.
Convé matisar que quan parlam de transport aeri ens referim,
tant a la capacitat d'un aeroport, com a la del sistema de
navegació aèria. Així doncs, hem de fer una distinció entre un
«Slot aeroportuari» i un «Slot de navegació aèria», i saber que,
malgrat anomenar-se de la mateixa manera, no es tenen
respectivament en compte.
El primer és l'autorització administrativa per operar un vol a
un aeroport determinat, i en un moment donat (franja horària).
S'obté dos pics a l'any mitjançant reunions prèvies entre estats,
aeroports i companyies. Pel que fa al segon, es concedeix per a un
vol concret després d'haver presentat un pla amb tres hores
d'antelació. En aquest cas l'acceptació va lligada a les condicions
de capacitat de l'espai aeri i al seu sistema de control. Els
denominats «vols pirates» són els que, comptant amb el permís per
volar, no tenen l'autorització administrativa per aterrar.
Anem ara a EUROCONTROL. Durant la dècada dels anys setanta es
trenca l'equilibri entre demanda i capacitat de l'espai aeri.
Aquesta ruptura i els greus problemes que afecten l'aviació civil
internacional (saturació de l'espai, mesures proteccionistes
unilaterals per part dels diferents estat, etc.), provoca que, el
1979, els directors generals de navegació aèria arribin a un acord
per desenvolupar un sistema que els permeti gestionar els fluxos de
trànsit aeri.
Els resultats no són satisfactoris perquè cada centre de control
actua de manera independent, sense tenir en compte les
repercussions que la seva gestió produeix sobre els altres. Aquesta
actitud individualista es dóna, fins i tot, dins un mateix
estat.
Posteriorment es pren la decisió de crear cinc unitats centrals:
Frankfurt, París, Londres, Madrid i Roma. Aquest avanç tampoc
aconsegueix eliminar la persistència d'una òptica localista. A més,
el nou sistema està molt compartimentat, massa interlocutors per
una companyia d'aviació, per tant dificulta l'operativitat. Les
sobrecàrregues de l'espai aeri i un trànsit excessivament demorat
continuen sent problemes pendents de solució.
El 1988, mitjançant una proposta dels ministres de Transport, es
pensa en un pla que contempli una sola Unitat Central de Gestió de
Fluxos de Trànsit Aeri (CFMU) i que abraci tota l'àrea de
responsabilitat de la regió europea (exceptuant els territoris que
formaven part de l'antiga Unió Soviètica). El desenvolupament del
citat projecte s'encarrega a l'agència EUROCONTROL; es compta amb
la col·laboració de les administracions estatals a més dels membres
i representants de les organitzacions d'operadors d'aeronaus.
Aquesta nova unitat central, amb seu a Brussel·les, assumí
responsabilitats de manera gradual, arribant a tenir plenes
competències el 13 de març de 1996 amb la transició del centre de
Madrid.
Si justificar una demora aferrant-se a problemes de «SLOTS» fa
dubtar una mica, fer-ho culpant EUROCONTROL posa de manifest que
desconeixen el que estan dient. En el meu cas l'única persona
respectuosa amb tots nosaltres fou la que ens explicà una cosa tan
senzilla com que «el retard ha estat provocat per una avaria i amb
això no s'hi juga».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.