El llibre de Josep Massot Tres escriptors davant la guerra
civil. G. Bernanos, J. Estelrich. Llorenç Villalonga que just
ara acaba de sortir és d'aquelles obres certament decisives per
entendre més cabalment allò que se'n va dir «crisi de la
consciència liberal». A la seva anterior aportació per entendre la
guerra, sempre rigorosa, ara ens ofereix una perspectiva, la dels
escriptors directament involucrats en aquell conflicte, que cobra
nous relleus. En bona part els tres estudis havien estat publicats
en altres llocs de difícil accés per un lector normal. Ara, amb
noves dades, els tres junts donen una coherència al llibre que ve
donada tant pel tema de fons, la guerra, com per aquella crisi.
Els erudits encara no s'han posat d'acord a fitar quan es pot
parlar del començament de la crisi de la consciència liberal.
Diguem que la revolució russa de 1917 i totes les seves
conseqüències a l'Occident, n'és, com a mínim, una expressió més
que pregona. L'aparició del feixisme i el nazisme posteriors serien
l'altre encadenament. El temps que transcorre entre les dues
guerres mundials, entre 1914 i 1939, principalment a Europa, s'hi
produeix un procés accelerat de canvi ideològic. Una època de grans
commocions espirituals, culturals i polítiques. La guerra d'Espanya
havia de ser el primer capítol de la II Mundial. L'escriptor,
l'artista, l'intel·lectual, va traslladar a les seves obres aquella
commoció.
Historiogràficament no sé trobar en el passat una polarització
tan profunda com la que es va produir. Foren pocs els que no es
veren obligats a prendre partit per una o una altra direcció. O
s'estava amb uns o amb els altres. L'allau va ser tan enorme que va
arrossegar la majoria. La gran por a l'Occident potser mai no havia
estat tan perceptible com segurament havia estat tan decisiu el
paper de l'escriptor en un temps de confusió i sense sortides
evidents a partir de la racionalitat que suposava la tradició
liberal. Aquella racionalitat va il·luminar molt pocs.
Els escriptors d'aquí no estaven tan lluny com sovint s'ha dit
del que estava passant a París, Berlín, Roma o Moscou. Les
hemeroteques i biblioteques així ho demostren. I aquella crisi ja
era ben palesa durant els anys de la II República espanyola, on
s'havia iniciat aquella polarització que eclosiona amb el
començament de la guerra. Poques setmanes després que aquesta
s'hagués iniciat, J. Mascaró, en una carta que va enviar a J.
Massot sobre la seva experiència o records d'aquells dies, li
comenta que va veure per Palma Salvador Galmés i parlant ambdós del
que estava passant, el sacerdot li va dir: «Mascaró! Això no són
moments de parlar. Estam davant un problema de vida o mort!». I
quan per una persona tan assenyada i pacífica com era mossèn
Galmés, la situació era aquella, els fets ho demostren, la
capacitat individual per decidir era quasi inexistent.
Tant n'Estelrich com en Villalonga, abans de començar la guerra
s'havien «acostat» al feixisme i utilitzen conceptuacions típiques
d'aquella ideologia. Amb diversos matisos, es rebutjaven els vells,
per caducs, règims constitucionals (en bona part fonamentats en una
tradició liberal que no havia sabut renovar-se) i el socialisme,
sublimant la nació o el nacionalisme, espanyolista en el cas de
Villalonga o «catalanista» en el d'Estelrich. G. Bernanos, que era
catòlic, militava o havia militat dins l'integrisme nacionalista
francès, en molts de sentits pura extrema dreta. En els dos primers
les certituds liberals havien començat a trontollar. Per raons
diferents en un i a l'altre, els dos acabaren col·laborant amb els
revoltats contra la democràcia republicana. Sembla que no tengueren
gaire problemes de consciència en prendre aquella decisió, al cap i
a la fi compartida per molta altra gent «benpensant». En canvi, el
cas de G. Bernanos és ben diferent. Ell no provenia de la tradició
liberal (la que entén la llibertat no sols com un dret sinó com un
repte individual constant que suposa la racionalitat del dubte, per
tant la necessitat de la tolerància), sinó tot el contrari, com ja
he dit. Més encara, els primers mesos de la guerra, va tenir clares
simpaties pels feixistes i els revoltats. Però, en tenir plena
consciència del que estava passant a Mallorca, decideix anarse'n a
París i publicar un dels llibres més significatius de la guerra
civil Les grands cimetières sous la lune, on s'hi fa una
crítica ferotge contra el que ocorria a l'illa. I no deixa de ser
ben paradoxal que Bernanos abandonés les seves velles idees
integristes i es posés al costat dels perseguits. En canvi,
n'Estelrich i en Villalonga estigueren al costat dels perseguidors,
oferint-los l'única arma de què disposaven: la seva
intel·ligència.
El llibre de Josep Massot, molt important, té, òbviament, altres
lectures, segurament polèmiques, sobre unes personalitats que des
de la racionalitat de la tradició liberal no són gaire exemplars.
Però, per molt de temps restaran les seves obres, que en
determinats aspectes són testimoniatge d'una època que tampoc ho va
ser gens d'exemplar perquè s'hi varen afeblir fins a la tragèdia
els principis de la racionalitat i la tolerància sense els quals jo
no sé entendre la vida en societat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.