Som un dels receptors d'una fotòcopia en blanc i negre de la
darrera intervenció del Taller Llunàtic, Sabó fluix de camp de
concentració (Procés a la cultura catalana VII), indigne com
som de posseir-ne un original. La causa que motiva el greuge amb el
qual m'afalaguen no és altre que la dissort de pertànyer a una de
les races inferiors en què els llunàtics divideixen la humanitat
humana. He de manifestar, però, que he sobreviscut a la seva
lectura, tot i les intencions perverses del col·lectiu, ara
bicèfal, de causar-me la mort per un patatús. No només he
aconseguit enganyar l'òbit anunciat o desitjat, sinó que, com
sempre, m'he divertit com una bactèria, o sigui molt.
Taller Llunàtic, un col·lectiu ara format per Josep Albertí i
Bartomeu Cabot, inicià les seves activitats de combat l'any 1976 i,
de les hores ençà, ha radicalitzat el seu llenguatge, plàstic i
literari, fins el punt que han fet d'aquest llenguatge la seva
argumentació fonamental, en detriment de l'argument intel·lectual.
Un comportament visceral, construït al marge de la realitat, duit a
les últimes conseqüències, que en els seus inicis fracturà de forma
violenta la concepció estètica vigent, però que s'ha convertit en
una reiteració, impermeable als canvis històrics i insensible a la
lliure evolució personal, en la qual només canvien els noms de les
víctimes, entrant en una espiral obsessiva d'autocomplaença i
infalibilitat, mancada de rigor en l'anàlisi dels seus propis
productes. Les accions que s'han duit a terme aquests darrers anys
no signifiquen cap aportació important al seu historial bèl·lic,
ans al contrari, palesen una constant pèrdua de capacitat per anar
més enllà. Un bon exemple és l'acció «Neteja ètcnica, còctel
molotov», feta al Casal de Cultural d'Inca, una potadeta més pròpia
d'epígons perseguint la glòria de l'emulació, que no dels mestres
de «Pentinant Venus».
Cal analitzar, succintament, les mutacions dels dos llenguatges
que, tot i que formen part d'un mateix concepte estètic, han
evolucionat, per un observador atent, de manera distinta i, en
certa manera, un s'ha menjat l'altre. Pel que fa al llenguatge
literari, haurem d'acceptar que, al llarg dels darrers dotze o
tretze anys, fita estel·lar de la publicació del llibre La vida
pornogràfica de Jesucrist: boixar porcs, l'evolució és poc
perceptible, de recursos repetitius i objectius arbitraris, tal
vegada perquè el mateix mitjà imposa les seves pròpies limitacions.
Un cop transgredit l'ús normal de l'idioma, difícilment es pot
reinterpretar. Una paraula diu el que diu, a diferència de les
imatges, que diuen el que hom hi vol llegir, permetent lectures
diverses. El recurs de l'insult i la violència verbal, del qual
Mossèn Alcover ja fou precursor i model, i no precisament des d'un
ideari modern, és una opció, una elecció destinada no només a
ofendre i escandalitzar el lector, boc emissari real o potencial
del col·lectiu, sinó que té l'objectiu d'agredir i provocar. En cap
cas, però, el recurs textual aconsegueix l'impacte del recurs
visual. Hi ha, certament, una gran quantitat de cites que apuntalen
els texts i que posen de manifest una gran erudició i rigor en la
investigació, però això, massa sovint, només és una estratègia per
emmascarar la incapacitat de construir una teoria intel·lectual
sòlida. A sobre, és més fàcil, ràpid i espectacular esbucar una
casa dinamitant-la, que bastir-la sobre fonaments resistents.
Quant al llenguatge plàstic, tot i la seva càrrega violenta,
l'excés d'elements feixistes i escatològics, és l'obra d'un creador
extraordinari, però capficat en un desequilibri unidireccional, i
la seva contemplació produeix vertigen: és com guaitar a un
precipici on s'acumulen totes les temences de la raó. L'obra de
Bartomeu Cabot, els antecedents de la qual hauríem de cercar en
Félicien Rops, és plena d'imatges feridores i esfereïdores, d'una
duresa i contundència brutals, difícils d'acceptar i pair, amb
constants, obsessives referències a la pornografia i l'obscenitat,
incorporant tot allò que sap que escandalitzarà la societat.
L'estètica visual de Taller Llunàtic, de Bartomeu Cabot, se situa
voluntàriament en la perifèria de les perversions, al marge del que
és socialment acceptable. Això no obstant, hi ha hagut una enorme
evolució d'ençà dels seus inicis. Finalment, ha elegit el camí més
infecte i inaccessible. Ha agafat i aïllat tot el que la societat
genera, però que no accepta i vol amagar. Des de la pornografia
infantil a la vexació de les imatges de culte, passant pel
sadomasoquisme, la simbologia nazi o el menyspreu per la pàtria i
els seus creients.
Taller Llunàtic ha deixat una llarga nòmina de ferits al seu
pas. Considera, per una part, que l'amistat és un fet
circumstancial i no un sentiment i, per l'altra, que les
disidències o discrepàncies només es poden dirimir segons les seves
regles. Aquesta actitud bel·ligerant i intransigent, ha imposat
mecanismes de terror i això ha generat el silenci al seu entorn.
Per por ningú no s'atreveix a xerrar-ne, de Taller Llunàtic, ni bé,
ni malament. Ha elegit perseverar en la marginalitat, allunyar-se
del sistema, ignorar els canvis que es produeixen, abocat a un camí
sense retorn que s'alimenta d'una energia cada cop més
reaccionària. Hi ha, en la seva actitud de denúncia constant, en
alguns casos justificada, un paper moralitzant que fa pudor. Que la
cultura catalana està malalta és un fet evident. Que, malgrat la
seva precarietat, genera especuladors i depredadors disfressats,
gent sense escrúpols, també. Però ficar tothom dins el mateix sac i
processar-lo segons sigui la seva actitud envers la nostra només és
un símptoma d'aquesta malaltia.
Tot lo dit anteriorment no lleva, encara que pugui semblar
contradictori, que Taller Llunàtic hagi estat el moviment autòcton
més vital, creatiu i trencador de les darreres dècades, no només
dels Països Catalans, sinó possiblement d'Europa. Serà necessari,
en un futur, analitzar-lo des d'una perspectiva global. Estic quasi
segur que el temps i la capacitat fagocitadora del sistema acabarà
engolint-lo i convertirà la seva recuperació en culte, amb
retrospectives, antològiques i tota aquesta comèdia contra la qual
el Taller Llunàtic ha lluitat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.