Ara mateix, que venia cap a aquí, m'he topat amb un amic que es
dedica a ensenyar filosofia als cursos de batxillerat que admeten
aquesta matèria "es fa encara batxillerat? La trobada s'ha
esdevengut a una hora civilitzada, entre onze i dotze.
En Lara, de Planeta, diu o deia que un negoci que no dóna per
aixecar-se a les onze no és negoci ni és «na». En veure'l, he
pensat que el meu amic té un bon negoci, que això d'ensenyar
filosofia en un institut és un negoci de primera, perquè dóna per
aixecar-se sol alt. Me n'he alegrat i l'he felicitat molt
sincerament, alhora que li feia arribar el virus de la meva enveja
malsana.
Com aquell que diu, no n'he endevinada ni una. El meu amic ja
venia de fer escola. He pogut reaccionar: «Millor encara. Així tens
tot lo dia per davant». Sí i no, com sempre passa en aquests casos,
però allò que m'ha cridat l'atenció és la raó per la qual s'ha
servit de la seva veterania per aconseguir un horari que l'obliga a
aixecar-se quan encara és fosc.
El món de l'ensenyament és ple de sorpreses per a les persones
que no hi estam professionalment implicades. L'«hermano» Toni
Martí, al cel sia, de La Salle, quan feia formar disciplinadament
l'al·lotea al pati, ja sabia, gràcies al Servei Nacional de
Meteorologia, quines dificultats es presentarien. «Els al·lots,
deia, són un indicatiu meteorològic molt clar, si un el sap
interpretar».
El catedràtic d'aquesta rondalla d'avui m'ha explicat que fins a
les onze i mitja "ell comença a les vuit", els alumnes arroseguen
una somnolència molt favorable a l'explicació de matèries que no
interessen per res "ell està convençut que és el seu cas, la
filosofia. Més tard, els al·lots i les al·lotes ja s'han llevat les
lliganyes i estan en ple ús d'una envejable i anàrquica vitalitat,
no sempre dirigida de cap a la conquesta del coneixement.
Com és ben natural, el catedràtic assegura que s'han de fer les
excepcions pertinents "«cada dia més escasses»", però que la norma
general seria aquesta: les erupcions de vitalitat juvenil no creen
les condicions ideals per fer pedagogia, sinó més bé el contrari.
Per això ell ha triat les hores somortes del matí: almenys el
deixen explicar. I si no escolten, vols què et digui, no sé què val
més. I un servidor no sap ni transpolar aquell poètic pensament de
Gabriel Ferrater, el món roda i les dones dormen, la filosofia roda
i els adolescents dormen.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.