Cartes dels lectors
La diversitat és riquesa
El Sr. Payeras, en la seva columna de dia 1 de juliol, es va referir a un debat entre catalanistes i anticatalanistes a la nostra comunitat. Aquest debat ha estat sempre fals i no té fonament a la nostra societat, només serveix per fer boutades. Té el pes d'una associació minoritària de caire més aviat recreatiu i de comentari de cafè per al dia que no hi ha futbol.
Cap mallorquí no pensa que sigui català, ni tampoc té cap dubte dels llaços culturals que ens uneixen a Catalunya, València i la resta de les illes, sense cap subordinació. El vertader problema per ventura sigui que cap illenc no entén gaire bé què vol dir ser balear.
Les successives onades d'immigració han canviat la situació cultural al carrer i la timidesa de la normalització ha posat en perill l'ús lliure d'ambdues llengües, cosa que no aconseguiren en el passat ni la monarquia espanyola ni el feixisme, malgrat treure'n una d'elles de l'Administració i de les escoles.
Ara hem de ser patriotes, patriotes de pàtria xica si ho preferiu, però patriotes, i no només de caire cultural. Si no ho fóssim, estaríem condemnats a fer per sempre d'alcavots d'una terra prostituïda, que és el que alguns pretenen i de fet estan aconseguint.
Saber quines són les teves arrels i el futur cultural que vols no és en absolut exclusiu d'altres sentides pertinences ni del conviure multicultural. La diversitat és riquesa i aquesta és la clau: la nostra diversitat ha de perviure, no podem acceptar una homogeneïtzació confortable políticament per al present perquè perdríem el futur.
Hauríem de recordar tots que la protecció de la llengua és un mandat constitucional del poble espanyol des de l'any 1978, no una curolla de "catalanistes".
JOAN PERICÀS O'CALLAGHAN. Palma.
També a Opinió
- L’Assemblea de Docents denuncia l’ofensiva contra l’educació pública: menys català, més càrrega laboral i desviació de recursos
- Declaració de guerra: PP i Vox pacten arraconar el català de l'Ensenyament i l'Administració i derogar la llei de Memòria Democràtica
- El PP torna a la doctrina Bauzá
- OCB: «El PP torna a utilitzar el català com a moneda de canvi per pactar amb l’extrema dreta antimallorquina»
- El Pi: «Prohens ha venut Mallorca a l'extrema dreta per a mantenir el poder»
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.