Cada viatge en BiciPalma costa a Cort més d’1 euro
L’abonament és imprescindible per llogar una bicicleta des del 18 de desembre. Foto: Arxiu. Cada vegada que un usuari agafa una bicicleta de BiciPalma, té un cost real per a l'erari de Cort de més d'un euro. BiciPalma ha acumulat aquest 2012 un total de 322.484 usuaris, mentre que la despesa de manteniment del servei ha estat de 350.000 euros. Aquesta proporció entre el total de viatges realitzats i el seu cost global dóna el resultat d'1,08 euros per cada vegada que es lloga un d'aquests vehicles municipals. I és en aquestes xifres en les quals es basa Gabriel Vallejo, regidor de Mobilitat, per justificar que el servei deixi de ser gratuït. Des del 18 de desembre passat, just poden emprar-lo els usuaris que s'hi hagin abonat, els quals han de pagar una quota de 15 euros per a tot el 2013.
BiciPalma costarà 24 euros anuals a partir del maig
El servei de BiciPalma passarà a ser de pagament a partir del maig. Concretament, els usuaris que vulguin continuar emprant aquestes bicicletes hauran de pagar un abonament de 24 euros anuals. També existeix la possibilitat de contractar-lo només sis mesos (15 euros), tres mesos (9 euros) i un mes (4 euros). Ara bé, aquest abonament no servirà per agafar una bicicleta i fer-la servir indefinidament. No debades, la concepció de BiciPalma és que serveixi com a element de transport urbà, i no d'oci. Per tant, es manté la limitació de fer servir la bici un màxim de 30 minuts. Però l'usuari podrà agafar una bicicleta tantes vegades al dia com ho vulgui, sempre que sigui en fraccions de 30 minuts. En cas d'excedir aquest temps, el sistema multarà l'usuari, llevant-li la corresponent sanció econòmica del seu saldo de la targeta ciutadana.
Palma estrena el 28 de març Bicipalma, el servei públic de bicicletes de Ciutat
El Bicipalma tindrà un període de proves. Foto: M. À. Cañellas. Palma comptarà a partir del 28 de març amb un servei de bicicleta pública, denominat Bicipalma, i destinat en primera instància a 5.000 usuaris majors de 16 anys i que disposin de la targeta ciutadana de l'Ajuntament, de manera que aquest mitjà de transport no podrà ser utilitzat pels turistes. El regidor de Mobilitat, José Hila, ha informat que, a partir d'aquest dilluns, aquells que ho desitgin es poden inscriure en el servei de bicicleta pública a través de la pàgina web www.bicipalma.es a la zona que diu 'Com apuntar-se', per al qual hauran de pagar una quota d'alta de 5 euros, que es carregarà a la targeta ciutadana i que serà el que costi aquest servei durant el 2011.'
Comença a rodar el Bicipalma
Palma engega avui el servei de bicicleta pública, denominat Bicipalma, i destinat en primera instància a 5.000 usuaris majors de 16 anys i que disposin la targeta ciutadana de l'Ajuntament, de manera que aquest mitjà de transport no podrà ser utilitzat pels turistes. Així, els ciutadans poden inscriure's des del passat 14 de març en el servei de bicicleta pública a través de la pàgina web www.bicipalma.es a la zona que diu 'Com apuntar-se.' Malgrat que al principi, el Consistori preveia cobrar una quota d'alta de 5 euros, i que seria el que costàs aquest servei durant el 2011, finalment, ha decidit posposar aquest pagament fins després de les eleccions.
Cort hi llevarà el màxim de 5.000 usuaris
L'allau d'inscripcions obligarà Cort a ampliar la capacitat màxima d'usuaris de BiciPalma. Ahir horabaixa ja eren més de 6.000 els ciutadans que s'havien registrat per utilitzar el nou servei de l'Ajuntament. Els primers 5.000 assoliren una plaça, però la resta quedà apuntada en la llista d'espera. La setmana que ve, previsiblement, Cort incrementarà aquest màxim de 5.000 persones que hi fixà en un primer moment. Ara bé, els tècnics de Mobilitat encara no saben si s'augmentarà el nombre d'usuaris permès (fins a arribar als 10.000, per exemple) o si s'incrementarà la xifra a poc a poc (amb 500 places més cada mes, per exemple). De fet, aquests primers dies de funcionament són una prova del sistema. És per això que Cort inicià la singladura de BiciPalma amb una quantitat màxima d'usuaris molt petita (5.000), de manera que les errades no siguin molt grosses i es corregeixin a poc a poc. Efectivament, no han deixat de sortir problemes en aquests primers dos dies de funcionament. Així, s'hi troben complicacions informàtiques. Per exemple, que l'usuari demani una bicicleta i el terminal li digui que no n'hi ha, tot i que sigui visible, per l'ull humà, que sí que n'hi ha.
Dos mil nous usuaris podran utilitzar el Bicipalma a partir d'avui
Un total de 2.000 nous usuaris podran utilitzar el servei de Bicipalma a partir d'aquest dilluns dia 2 de maig, de manera que la llista d'espera d'aquesta prestació oferta per l'Ajuntament de la capital es reduirà a les 6.500 persones i el nombre de ciutadans que podran realitzar els seus desplaçaments mitjançant la bicicleta pública n'ascendirà 7.000. Aquests nous usuaris procedeixen, per tant, de la llista d'espera i accediran al servei segons l'ordre en el qual es van apuntar. No obstant això, aquest increment en el nombre de persones no suposarà cap augment al parc de bicicletes, segons han confirmat fonts del consistori.
Més BiciPalma, més carrils i menys cotxes
Construir 30 quilòmetres més de nous carrils bici i voreres amb l'objectiu que des de les barriades i els pobles de Palma es pugui arribar amb bici o a peu al centre. Aquesta va ser una de les propostes que va presentar ahir la coalició del PSM-IV-ExM per permetre que els usuaris de la bicicleta es puguin desplaçar per tota la ciutat en bici. El número 1 i la número 2 de la coalició, Antoni Verger i Marisol Fernández, respectivament, varen explicar que un dels principals objectius de la política municipal és "passar de la ciutat dels automòbils a la ciutat dels vianants perquè els vianants recuperin el protagonisme dins l'espai públic". D'aquesta manera, "en molt poc temps els ciutadans de Palma han acceptat amb un èxit rotund aquest canvi de model de la mobilitat sostenible, però hi hem d'aprofundir i consolidar-ho, perquè Palma sigui una ciutat més moderna, més habitable i amb millor qualitat de vida per als ciutadans". El candidat a la batlia, Antoni Verger, proposa l'ampliació de 30 quilòmetres més el carril bici a més de la creació de fins a 20 parades noves de BiciPalma per arribar a tots els barris i pobles de Palma.
Isern mantindrà el BiciPalma, però estarà a prova sis mesos més
L'equip de govern de Mateu Isern ha decidit no desmantellar el servei del BiciPalma, impulsat per l'anterior Govern del Pacte. A més, un estudi considera que s'ajusta als criteris d'austeritat marcats del Govern municipal. De fet, ahir mateix, la junta de govern aprovà prorrogar durant sis mesos més la gestió, explotació, coordinació, seguiment i control del servei de bicicleta pública en període de proves a l'SMAP.
Un milió d'usuaris per a la bici pública
El regidor de Mobilitat, José Hila, espera que el servei de bicicleta pública de Palma tingui més d'un milió d'usuaris en la primera fase. Hila es mostra molt confiat amb l'èxit del servei i fins i tot el veu més útil que el metro, perquè connectarà els ciutadans a les zones amb més mobilitat. Amb tot, però, no se sap què durarà aquesta primera fase, atès que no s'acabarà fins que no es faci la primera ampliació del servei.
- Denuncien la relació entre la turistificació de les Illes Balears i la pèrdua d’ús social del català a l'arxipèlag
- Sóller: Un metge malmena una pacient catalanoparlant i li diu que com que ha vengut de fora, no està obligat a entendre-la
- El jurista Lluís Segura analitza la sentència del TC: «És una mala notícia per a la protecció dels drets lingüístics»
- «A nosaltres també ens agrada insultar la policia quan bevem una mica de més. Tot el suport a Catalina Soler»
- Un oficial de la policia local acusa la batlessa de Felanitx d'amenaçar-lo, fer-li «gestos obscens» i dir-li vàries vegades «jódete»