cielo claro
  • Màx: 22.63°
  • Mín: 13.08°
22°

L'associació Illescena envia una carta al nou conseller de Cultura en què demana el cessament del responsable de l'IEB

Illescena, l'Associació d'Empreses Balears d'Arts Escèniques, ha enviat una carta al nou conseller de Cultura, Miquel Company, on hi deixen palès el seu malestar envers la gestió de la Cultura per part del Govern.

Carta

«En primer lloc voldríem felicitar al Sr. Miquel Company i desitjar-li sort i encerts en el nou càrrec al front de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura. Habitualment en els traspassos de carteres allò més prudent és esperar a que el nou responsable es consolidi per posar-se al dia, però per les circumstàncies actuals arribam amb la soga al coll i per això creim convenient adreçar-nos a vós amb la màxima celeritat.

Arribam a aquesta remodelació del Govern Balear amb un descontent i decepció absoluta respecte al funcionament de diferents departaments de la Conselleria, però molt especialment de l'Institut d'Estudis Baleàrics. Amb els antecedents dels dos darrers anys i sense resultats en els intents de diàleg amb l'actual responsable demanam el seu cessament o dimissió immediats per tal de donar pas a algú amb capacitat per tirar endavant polítiques públiques consensuades amb el sector de les arts escèniques de les Illes Balears que ens permeti plantejar sortides a un sector en fallida. Com a mínim, a ser escoltats».

A continuació adjuntam la carta que Illescena hagués entregat a l'anterior consellera, Pilar Costa, però que manté tota la seva vigència:

Palma 5/02/2021
«El passat setembre, el Govern Balear declarava la Cultura com a bé essencial. Des de llavors el sector de les arts escèniques de les Illes Balears no hem percebut cap canvi de direcció en benefici d’un sector econòmic en situació de fallida.

Les arts escèniques europees perden l'any 2020 un 90% dels ingressos. És el sector cultural que més ha perdut, amb diferència. Recentment s’ha publicat l'informe d'un estudi de la consultora Ernst and Young: "Reconstruyendo Europa: la economia cultural y creativa antes y después de la covid-19".

La cultura va ser la primera a suspendre la major part de la seva activitat en directe. Mai abans l'economia creativa d'Europa havia experimentat una devastació econòmica de tal magnitud. Els efectes es deixaran sentir durant el pròxim decenni. Abans de la covid-19, el sector cultural representava un 4,4% del PIB de la unió europea. Després de la crisi de 2008, la cultura havia recuperat progressivament unes dades positives donant feina a moltes persones.

Illescena (Associació d'empreses balears productores d’arts escèniques), subscriu les recomanacions de l’estudi per a la recuperació: el finançament públic, la promoció de la inversió privada, i un marc jurídic sòlid per crear les condicions necessàries per revitalitzat l'economia creativa.

Demanam un esforç real a aquest govern i en concret a aquesta conselleria per tal que els esforços pressupostaris tenguin com a prioritat les empreses culturals, i els treballadors de la cultura. Alertam del risc de la desaparició d'estructures culturals que tants anys i treball han costat. Apel·lem a l'administració perquè no actuï i creï o continuï reforçant uns programes que ignoren la realitat actual. Pregam que es prioritzi la recuperació del sector de les arts escèniques, en situació de desfeta, amb polítiques d’intervenció que no atemptin contra les empreses i els treballadors.

En aquests moments és indispensable com mai, la col·laboració de les nostres institucions culturals i el sector privat. I constatam unes dificultats de comunicació alarmants. Poca claredat, propostes ja pràcticament tancades sense temps de ser negociades, contradiccions, ocultacions, valoracions poc clares... Especialment de l’Institut d’Estudis Baleàrics.

Illescena és la responsable del 98 % de la contractació privada i dels llocs de feina dels treballadors de les arts escèniques, ja sigui pel conjunt de contractacions a treballadors per compte aliena com pels treballadors autònoms que produeixen continguts escènics. Som el conjunt d’estructures professionals de teatre i dansa de les Illes Balears, algunes amb trajectòries de dècades i algunes companyies més joves que han apostat decididament per constituir-se com empreses o productors autònoms, i han entrat amb força dins les indústries creatives de l’àmbit nacional i internacional.

Pensam que no fa falta repetir les conseqüències de la pandèmia en el nostre sector. Ara hem de trobar solucions, però no trobam per part de l’administració, una aposta decidida i les darreres mesures no han aconseguit enfocar el problema.

L’explicació donada respecte de polítiques públiques d’intervenció en el mercat de les Arts escèniques d’entitats sense ànim de lucre al mateix nivell que empreses i autònoms, amb l’excusa de la participació de companyies de les Pitiüses i Menorca no fa més que indicar-nos la incomprensió de la problemàtica del sector per part de l’administració. Una situació única a l’estat, cap altra comunitat autònoma aplica aquests criteris, tampoc Canàries i que, a més, perjudica de forma molt especial les empreses i autònoms pitiüsos i menorquins, i impedeix, de forma definitiva, l’accés de les poques iniciatives professionals al sector econòmic, les empreses i autònoms pitiüsos i menorquines que ho aconsegueixen ho fan lluitant contra la competència deslleial afavorida i incentivada des dels Consells i Govern.

Això no significa que no hagi d’haver-hi polítiques adreçades al sector amateur de les arts escèniques, ans al contrari. Ni que no s’hagi de facilitar la mobilitat de companyies pitiüses i menorquines a totes les illes, sinó que s’ha de fer amb polítiques específiques orientades a objectius específics, no aquest “totum revolutum” que acaba perjudicant tant al sector econòmic de forma molt greu, com al teatre amateur, al que finalment s’obliga a competir amb el sector professional. Pensam que és necessari definir els objectius d’acció per no perjudicar encara més, com està passant avui, al sector professional.

Sector professional: Polítiques públiques adreçades al mercat de les arts escèniques, intervenció en les contractacions públiques, en la compravenda d’espectacles, en l’aplicació de les bones pràctiques laborals, en l’equilibri i justesa de la intervenció de les empreses i autònoms en el mercat, en la regulació de la participació pública, sigui d'ajuntaments sigui del mateix Govern.
Sector amateur: afavorir l’accés a la pràctica escènica a tota persona interessada, contribuir a la creació de xarxes i comunicació entre aquests interessats, organització de mostres i intercanvis que facilitin la pràctica escènica tant al lloc en què es practica com l’assistència a presentacions a altres illes.

Enumeram les necessitats que consideram urgents amb relació al sector econòmic de les arts escèniques i esperam del nostre govern que ens faci costat en el difícil camí de la contenció i de la recuperació que tenim per endavant:

Necessitats de caràcter general
1. Una Llei d’Indústries Culturals de les Illes Balears
2. Una Conselleria de cultura millor dotada amb un percentatge superior respecte del pressupost general del Govern Balear.
3. Suport en la defensa d'una política estatal que compensi la nostra situació geogràfica i les característiques de comunitat insular.
4. Intermediació davant l'estat per aconseguir que les Illes siguin beneficiàries dels fons europeus destinats a les arts escèniques.
5. Mesures d’emergència ràpides i efectives.
6. retorn a l’obertura gradual d’espais escènics i a les representacions, actes i esdeveniments.

Necessitats amb relació als instituts IEB i ICIB
1. Que l’ICIB es converteixi en l’Institut per desenvolupar polítiques públiques adreçades al sector econòmic de les arts escèniques (empreses i treballadors) amb pressupost i personal suficient.
2. Definir el marc d’actuació de cada institut, augmentant el pressupost de l’ICIB, traspassant li els programes que li són propis i el personal necessari des de l’IEB.
3. Revisió de les funcions de l'IEB i dels seus programes, que des de la nova direcció en aquesta legislatura, donen l'esquena a les nostres necessitats i han suposat una passa enrere quant a negociació i diàleg, no trobant ara per ara ni el clima necessari ni la voluntat d’avançar per resoldre els problemes del sector escènic.
4. Planificació i organització de les convocatòries, les resolucions i els pagaments de les ajudes. Deixar d’improvisar i d’aparèixer amb propostes de darrer moment, sense cap mena de diàleg anterior, mentre es paralitzen els procediments de convocatòries regulars. Demanam Convocatòries des del principi de l'any, resolucions àgils i pagaments àgils
6. Establir dues línies d’acció, una adreçada al sector professional i altra al sector amateur, però mai contribuint a la pràctica deslleial d'aquests dos àmbits i, en canvi, destinant a cada un els recursos necessaris per al seu correcte desenvolupament.
7. Considerar que la inhibició respecte del sector professional, de la falta de polítiques públiques consensuades adreçades a evitar la desfeta, ens situa en una posició agònica i minva molt considerablement les esperances dipositades».

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Endavant, fa mes de 3 anys

Subvencions i més subvencions. És l'únic objectiu de tot això...Quants de doblers públics tudats sota la paraula enganadora de 'cultura'!

Valoració:4menosmas
Per Marian@hotmail.com, fa mes de 3 anys

Illescena podria demanar a algú que li corregís els comunicats. Quina imatge més inculta que ofereix!

Valoració:2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente