Els aiguats de tota la setmana varen passar factura a la Fira del Llibre, que ahir tancà les portes després de deu dies instal·lada al passeig del Born de Palma. El balanç per a la majoria de llibreters és ben fosc. Asseguren que la pluja i la crisi econòmica han provocat una davallada de vendes "considerable". El president del gremi de Llibreters, Francesc Moll, comentava ahir capvespre que tot i que encara falta un balanç total de les vendes, la davallada d'enguany serà com a "mínim un 30% inferior que en edicions passades". Tot i això, el gremi destaca que la Fira és una bona oportunitat per acostar els llibres i els escriptors als lectors, una fita que després de 29 anys s'ha consolidada.
Precisament aquesta edició és la que ha tingut un programa d'actes més atapeït, un aspecte que destaca Àngels Cano, de la llibreria Embat, qui recordà que "els llibreters s'han esforçat molt perquè fos una fira animada", encara que "la pluja ens ha jugat una mala passada". "Ens ha plogut cada dia, just en els moments en què crèiem que hi acudiria més gent. No havia passat mai", apuntava Pep Lluís Carrasco, de Llibres Mallorca.
Més contundent és mostrà Marian Colom, de Llibres Colom, qui manté que les fires dels darrers anys "no tenen res a veure" amb les primeres. "Si hem davallat un 30 o un 40% no m'estranya gens", assegurava mentre afegia que aquesta davallada també s'ha notat a les llibreries, com també confirmà Miquela Torrents, de la Llibreria Lluna.
El lector actual cerca edicions de butxaca i formats més econòmics, com l'Indigneu-vos!, d'Stéphane Hessel, que ha estat el gran triomfador d'aquesta Fira del Llibre palmesana. L'al·legat contra la insurrecció pacífica del pensador francès s'ha col·locat al capdamunt del llistat dels més venuts amb diferència, tant en català com en espanyol. La resta del rànquing dels més venuts està més diversificat, ja que hi ha hagut una gran absència de best-sellers.
El darrer cap de setmana ha estat el més animat de la fira i ahir horabaixa hi hagué molta gent que s'acostà al Born. També foren molts els que s'aturaren a l'envelat reservat per a les presentacions, on Bartomeu Mestre, Balutxo, Biel Majoral, Delfí Mulet, Maria Rosselló i Biel Torres presentaren al públic una Balada de Guillem d'Efak musicada. La reedició d'aquesta obra, feta per Mestre, s'entremesclà amb la música i el cant de Majoral amb una proposta "per deixondir-nos com a poble", apuntà l'autor. La música posà el punt final festiu a aquesta fira amb tambors de la pau i un sorteig de mig centenar de regals entre tots els compradors d'aquests deu dies de fira. Tal vegada no són tants com en edicions passades, però ahir horabaixa no hi mancà la bauxa.
Piove? Porco governo!