El cineasta Luis García Berlanga, director i guionista de pel·lícules com Bienvenido, Míster Marshall (1953), Plácido (1961) i El verdugo (1963), morí ahir de matinada al seu domicili de Madrid mentre dormia. Com explicà el seu fill, "morí tranquil i de vell". Berlanga tenia 89 anys i feia anys que patia la malaltia d'alzhèimer.
La seva capella ardent estarà oberta fins a les 13.00 hores i després el seu fèretre serà conduït al cementeri madrileny de Pozuelo de Alarcón, on serà enterrat a les 15.00 hores.
Companys de professió, amics i representants de la societat espanyola coincidiren a assenyalar que, amb la defunció de Luis García Berlanga, es tanca una època daurada de la cinematografia espanyola. I és que s'ha perdut un dels cineastes més importants de tot el temps.
Berlanga va rebre el premi Nacional de cinematografia (1980), la Medalla d'Or de les Belles Arts (1981) i el Príncep d'Astúries de les arts (1986) en reconeixement a la seva carrera i a la seva "anàlisi crítica i somrient de la societat espanyola". Així mateix, va ser nominat a l'Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa per Plácido.
Nascut l'any 1921 dins una família acomodada, Berlanga començà a interessar-se pel cinema als anys 40. Coincidí amb un altre gran, Juan Antonio Bardem, en el madrileny Institut d'Investigacions i Experiències Cinematogràfiques. Ambdós formaren un tàndem estilístic i creatiu que els situà a l'avantguarda del cinema espanyol.
Durant la carrera, García Berlanga va haver de lluitar de manera contínua amb la censura del règim franquista. De fet, el seu primer llargmetratge, La huída, escrit amb Bardem, no es va poder rodar mai a causa d'aquest fet.
Després d'estrenar Esa pareja feliz (1953), Berlanga i Bardem començaren a escriure el guió de Bienvenido, Míster Marshall, al costat de l'autor Miguel Mihura. Amb l'objectiu d'agilitar la feina, Berlanga es convertí en l'únic realitzador de la producció i filmà així una de les seves obres mestres.
De fet, el director valencià rodà algunes dels millors films espanyols del segle XX, entre els quals destaquen Calabuch, Los jueves, milagro, Plácido, El verdugo i la trilogia La escopeta nacional, Patrimonio Nacional i Nacional III.
"Al cinema he volgut explicar el que m'ha sortit. El que hi ha a les meves cintes és pessimisme, tot i que he tingut la sort de barrejar-ho amb un sainet còmic", apuntà el cineasta sobre la seva obra.
Les reaccions
L'actriu Concha Velasco, que protagonitzà el 1999 París-Tombuctú, la darrera cinta del realitzador valencià, assenyalà que fou "un dels tres directors més grans de la història del cinema, juntament amb Federico Fellini i Billy Wilder". Per part seva, el president de l'Acadèmia del cinema també considerà que "García Berlanga es troba entre els directors més importants del cinema mundial".
La ministra de Cultura, Àngeles González-Sinde, destacà el fet que el cineasta fos capaç "de definir un gènere". "Es diu de situacions que són berlanguianes, com d'altres que són kafkianes", va indicar.
L'actor Juan Luis Galiardo, que treballà a les ordres de Berlanga l'any 1993 en Todos a la cárcel, destacà que amb la mort d'aquest "cineasta intel·ligent" s'acaba l'època "dels grans contadors d'històries" en el cinema espanyol.
Dol mallorquí
Agustí Villaronga, director de Pa negre es mostrà commocionat per la mort de Luis García Berlanga. "Se'n va un punt àlgid de la història del cinema espanyol", afirmà. "La seva figura és insubstituïble. Ha fet un gran cinema, un tipus de cine irrepetible", continuà Villaronga, que coincidí amb l'opinió de la ministra Àngeles González-Sinde sobre la importància d'haver creat un adjectiu amb el seu llinatge. "Ser berlanguià és tenir una manera molt peculiar de mirar el món".
Toni Bestard, director del curtmetratge El anònimo caronte, en el qual es recreà una seqüència d'El verdugo rodada a les coves del Drac, es mostrà "sorprès" per la mort d'aquest "mestre del cinema". "Ha estat un dels millors directors i ens queden les seves obres", comentà. Bestard confessà que té sensacions contradictòries. "Tenc alegria pel fet d'estar filmant la meva pel·lícula, El perfecto desconocido, i estic molt trist per haver perdut un director de referència", explicà. "Ens hem quedat un poc orfes".
Rafa Cortés, director de Yo es declarà "admirador" de l'obra de Berlanga. "Malgrat que no el coneixia personalment, sempre he estat un seguidor del seu treball", digué. "Sempre és greu que desaparegui una persona tan brillant", continuà. "Des de la distància i l'admiració, sent que aquesta és una gran pèrdua", assenyalà el director palmesà, que qualificà Berlanga com un dels realitzadors "més grans, amb obres entre les millors de la història".