L'ambaixada d'Espanya al Marroc acollirà a partir del 12 de setembre les prop de 50 fotografies en les quals Carles Domènec (Palma, 1970), periodista i fotògraf col·laborador de Diari de Balears, dóna testimoni de la feina que l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional (AECI) du a terme al país veí.
Domènec, fotògraf freelance amb una àmplia trajectòria professional, va estar amb els cooperants durant dos mesos, compartint la seva feina i visitant els projectes que tenen en marxa a diferents zones del país.
El resultat d'aquest treball és el testimoni mut, en imatges, que dóna a conèixer una feina solidària «a través dels seus beneficiaris», tal com apuntà el fotògraf. Així, a Rabat, es podrà veure com a un poble aïllat de la zona del Riff arriba l'electricitat i com una escola acull els nins abandonats, la majoria per mares que es tornen a casar amb marits que no accepten els fills anteriors.
Aquests i molts d'altres projectes que els cooperants espanyols realitzen juntament amb d'altres ONG els capta la càmera de Domènec amb la precisió i la distància del periodista que vol donar testimoni d'allò que veu, fent de pont entre l'espectador i la realitat.
Compromís amb la imatge
Davant el dilema del fotògraf que s'enfronta a una realitat incòmoda, Domènec ho té clar: «La meva mirada parteix sempre des del respecte, sense cap prejudici ètic o religiós». El fotoperiodista mallorquí reconeix que el seu compromís és «amb la fotografia» i la seva obsessió és transmetre allò que veu i donar qualitat tècnica i unitat plàstica al seu treball. «La meva curolla ha estat sempre fer bona fotografia», explica.
Amb aquesta exposició, Domènec promou l'intercanvi entre dues cultures que «viuen apartades però són molt iguals». L'objectiu de la càmera descobreix la vida i els contrastos d'un país que és «sorprenentment semblant a Mallorca».
Les instantànies de Carles Domènec estan fetes sempre des del «respecte». S'acosta als protagonistes de les seves fotos sense paternalismes, havent aconseguit la seva confiança. Així, descobreix històries que desmenteixen ràpidament molts dels tòpics que envolten el Marroc.
Domènec s'interessa pel vessant social i humà del seu treball. S'inclou dins el corrent de la fotografia documental que aprofundeix en els temes que tracta.
Aquesta manera de treballar li permet capturar imatges de llocs que pareixerien inversemblants, com és el cas d'una consulta ginecològica del nord del país, per posar-ne un exemple. Per altra banda, també el du a descobrir històries colpidores. Una d'aquestes és la dels dos nins adoptats als Estats Units que al cap de cinc anys, coincidint amb l'atemptat de l'11-S, els pares d'acollida retornaren al Marroc pensant que es podrien convertir en terroristes.
Està previst que l'exposició de l'AECI recorri diferents ciutats del Marroc i després travessi l'Estret i viatgi fins a Madrid i Còrdova.