algo de nubes
  • Màx: 24°
  • Mín: 15°
15°

Entra en vigor la normativa europea que prohibeix la publicitat del tabac

No hi podrà haver anuncis a la premsa escrita, ràdio o internet

Ahir entrà en vigor la directiva comunitària que prohibeix la publicitat del tabac. L'objectiu és disminuir el tabaquisme i reduir el nombre de morts que provoca aquest hàbit.

La directiva, aprovada el 2003, prohibeix la publicitat del tabac en els mitjans de comunicació impresos, a la ràdio i a Internet. També impedeix el patrocini del tabac en esdeveniments culturals i esportius d'abast transfronterer, com la Fórmula 1, sempre que es realitzin dins territori comunitari.

La nova norma només és aplicable a la publicitat i el patrocini amb caràcter transfronterer. Per tant, la publicitat als cines o el recurs a merchandising (per exemple, cendrers o para-sols) no està afectada per la prohibició. El mateix succeeix amb el patrocini del tabac en esdeveniments d'abast merament local i amb participants que procedeixen d'un Estat membre.

Pel que es refereix a la televisió, la publicitat del tabac ja hi està prohibida des de principis dels anys 90 per mitjà de la directiva Televisió sense fronteres. La convenció marc sobre el tabac de l'Organització Mundial de la Salut, que la UE va ratificar recentment, persegueix també una prohibició total de la publicitat del tabac.

La directiva europea va ser promoguda per la Comissió Europea aprofitant les seves competències sobre el mercat interior comunitari perquè, en els anys 90, les discrepàncies en les normatives nacionals sobre la publicitat i el patrocini del tabac es van convertir en un obstacle per a la lliure circulació entre els estats membres dels productes i serveis que els serveixen de suport.

Una primera versió de la norma aprovada el 1998 va prohibir qualsevol tipus de publicitat i patrocini del tabac, però va ser anul·lada el 2001 pel Tribunal de Justícia de la UE, que va dictaminar que una prohibició total excedia les competències comunitàries. Això no obstant, el Tribunal va afirmar que la UE podria introduir una prohibició més limitada sobre la publicitat i el patrocini.

L'Executiu comunitari sosté que la nova directiva s'ajusta a les directrius marcades pel Tribunal. Això no obstant, Alemanya ja ha presentat un nou recurs en el qual argumenta que la legislació excedeix les competències europees. Així mateix, els propietaris del circuit de Nürburgrin, a Alemanya, han acudit també als Tribunals assenyalant que la prohibició li provocarà perjudicis econòmics.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.